بنر هدر

جزیره قبر ناخدا از جزایر غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این جزیره از جزایر غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس است و در دهانهٔ خور موسی قرار دارد.در شمال خورموسی واقع در بندر امام خمینی و در دهانه این خور سه جزیره بونه، دارا و قبر ناخدا قرار دارد.مساحت جزیره قبر ناخدا در زمان مد 2/4 هكتار است ولی در زمان جزر پشته های شنی وسیعی از آب بیرون می آیند و به آن متصل می شوند كه مساحت آن را تا چندین صد هكتار افزایش می دهند.این جزیره از جاذبه های بندرامام خمینی،با اینكه كاملاً مسطح است و بخش مركزی این جزیره را گیاهان مختلف تشكیل می دهند ، آب شیرین در آن یافت نمی شود و به هیچ وجه قابلیت مسكونی ندارد.

جزیره قبر ناخدا از جزایر غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس

وجه تسمیه

انتخاب نام این جزیره به زمان های بسیار دور بر میگردد. به نقل از اهالی بومی ساکن بندر ماهشهر، در دورانی که برای دریا پیمایی از کشتی های پارویی دستی استفاده میشد، ناخدایی ناشناس به همراه خانواده خود در آب های نیلگون خلیج فارس راهی سفر بود که تنها دخترش به بیماری سختی مبتلا شد و به علت عدم دسترسی به طبیب معالج و طولانی بودن راه برگشت، در بین راه در این جزیره لنگر انداختند و جسم مرده دخترک را به خاک سپردند. در واقع جسم دختر ناخدا در این جزیره دفن شده است نه خود ناخدا.

پیشینه تاریخی

بعضی از مردم محلی ضمن تأييد وجود قبر ناخدايی كه امكان انتقال او به ساحل ماهشهر در زمان فوتش وجود نداشت، به ريشه‌ های تاريخی این جزیره نیز اشاره می ‌كنند و معتقدند در زمان سلسله هخامنشيان سواحل خوزستان با امروز كاملاً متفاوت بوده و جزيره قبر ناخدا در آن زمان جزيره نبود بلكه چسبيده به خاك اصلی بوده و بهترين موقعيت را برای ساختن بندر و تأسيسات مربوطه داشته است.به ‌همين دليل احتمالا زير خاك جزيره قبر ناخدا، تأسيسات بندری و شهری و كشتی سازی هخامنشی وجود دارد.

جزیره قبر ناخدا از جزایر غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس

حیات جانوری جزیره

پرستوی دریایی گونه سفید ، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ خوار از جمله پرنده گانی هستند که در این جزیره به وفور تخم گذاری می کنند .به علاوه گونه های پرنده ای چون کاکائی ، آبچلیک ، اگرت ساحلی ، اگرت بزرگ وجانورانی چون موش سیاه ، سوسمار ، مارمولك و لاك پشت در این جزیره زیست می کنند .

طبق اظهارنظر دكتر بهروز بهروزی راد مولف كتاب «زیستگاه های حساس پرندگان آبزی خلیج فارس» چون جزیره از جمله زیستگاه های حساس خوزستان محسوب می شود و تحت تاثیر جزر و مد خلیج فارس است وقوع این دو پدیده بر زمان تغذیه و استراحت پرندگان موثر است و چون ساختار ساحلی جزیره ماسه ای و گلی است این نوع ساختار برای تغذیه پرندگان كنارآبزی بسیار مناسب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید