بنر هدر

خانه تاریخی ابهری ، یادگاری به جای مانده از دوران قاجار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خانه تاریخی ابهری‌ها یکی دیگر از دیدنی‌های خوانسار است که توسط «حاج سید محمد باقر ابهری» ساخته شده است و به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. این خانه یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است و معماری آن، نقاشی‌ها و گچبری‌هایش به خوبی معرف سبک قاجاریه است.

این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی ابهری ، یادگاری به جای مانده از دوران قاجار

معماری خانه ابهری

مساحت خانه ابهری، با حیاط مرکزی آن در حدود ۸۰۰ متر مربع بوده و در دو اشکوبه ساخته شده است. خانه ابهری خوانسار با معماری دوره قجر ساخته شده که با حياط مركزی آن در جبهه شرقی در دو اشكوب و در ساير جبهه‌ها در يک اشكوب ساخته شده است. ورودی اصلی خانه در جبهه غربی و دارای جلوخان و هشتی نگین شکل است و از طریق راهرویی عریض و کوتاه و پیچش نود درجه از دید مستقیم به حیاط، جلوگیری می‌کند.

جاهای دیدنی خوانسار ، شهر مملو از چشمه‌های پرآب

مجموعه فضاهای خانه ابهری، در چهار جبهه حياط مستطيل شكل خانه جای گرفته‌اند. فضاهای جبهه شمالی خانه شامل تالاری پنج دری است که دو اتاق سه دری در طرفين آن قرار گرفته است كه باعث حفظ تقارن اين جبهه می‌شود. در پشت تالار، اتاقی با تزيينات نفيس نقاشی ساخته شده است. در تزیینات نقاشی خانه ابهری، از رنگ‌های لاجوردی و قرمز آجری برای تزیین و رنگ‌آمیزی بخشی از فضاهای داخلی خانه و نیز بخشی از فضاهای حیاط استفاده شده است، كه بر روی سقف چوبی آن، تاريخچه ساخت بنا به نمايش در آمده است.

خانه تاریخی ابهری ، یادگاری به جای مانده از دوران قاجار

فضاهای جبهه شرقی را تالاری با شاه‌نشين و مطبخی با سقف اردی‌قاب و تنگه تشكيل می‌دهند. اشكوب فوقانی اين جبهه در دو جهت شمال و جنوب، یک مهتابي بسيار زيبا با فرم هشت ضلعی را تشکیل می‌دهد. در جبهه جنوبی خانه ابهری، یک ايوان به روی ستون‌های چوبي استوار شده تا تقارن ضلع شمالی و جنوبی آن را حفظ کند. اين ايوان، تزيينات نفيس نقاشی و گچ‌بری زیبایی دارد. خانه قجری ابهری با معماری دوره قاجار در خوانسار، محله تاریخی رئیسان، خیابان آیت الله خوانساری واقع شده است.

مرمت خانه ابهری برای موزه

خانه ابهری در سال‌های اخیر مرمت شده و بخشی به عنوان اداره میراث خوانسار و بخشی نیز برای موزه، مورد استفاده قرار گرفته است

در سال‌های اخیر، خانه ابهری، توسط شهرداری خریداری و با همراهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوانسار در مرحله مرمت و بهسازی قرار گرفت. کار مرمت این بنای تاریخی از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد آن مرمت شده است. برای مرمت این اثر تاریخی بیش از هشت میلیارد ریال هزینه شد که بعدها، با اختصاص سه میلیارد ریال دیگر از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان، کار مرمت این بنای تاریخی به پایان رسید. اعتبار اختصاص یافته برای ادامه عملیات مرمت این بنا جهت مهاربندی و استحکام بخشی ضلع غربی و بازسازی درب‌های چوبی، مرمت بدنه اصلی، کف‌سازی و ایجاد تاسیسات الکتریکی استفاده شد. خانه ابهری پس از مرمت، به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوانسار، به عنوان موزه و بخش دیگر آن نیز به عنوان ساختمان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوانسار مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید