دریاچه دوقلو سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان آبدانان دارای آثار تاریخی و گردشگری متنوعی است. مهمترین پدیده گردشگری این شهرستان که در کشور نادر است دریاچه دوقلوی سیاه گاو است.این دریاچه از جاذبه های آبدانان و از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است. اطراف آن را دشتها و کوههای نسبتاً مرتفع فراگرفته و دارای جلوه‌های بهاری و پاییزی جذاب و دیدنی است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی

این دو دریاچه توسط یک کانال طبیعی به یکدیگر وصل شده اند، عرض این کانال ۸ متر و عمق آن  ۴ متر است که به طول ۷۰ متر به طور طبیعی ساخته شده است، تا این دو دریاچه را به یکدیگر وصل کند. آب این دریاچه بسیار آبی زلال بوده واگر کمی قوه تخل داشته باشید می توانید آن را به آکواریمی پر آب شباهت دهید و پر از ماهی های متنوع است.عمر دریاچه سیاه گاو به هزاران سال می رسد. که به علت عواملی مانند فرسایش، مساحت آن رفته رفته در حال کم شدن می باشد. علت نام این دریاچه به دلیل ظاهر آن که شبیه به شاخ گاوی است باعث شده تا این دریاچه شکلی هلالی شبیه به شاخ گاو را بخود بگیرد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی

از آنجایی که آب دریاچه دوقلو سیاه گاو از نوع رودخانه‌ای می باشد و به طور دائم در حال حرکت و تازه شدن است می‌توان آن‌ها را در دسته دریاچه‌هایی که دارای آب شیرین هستند بر شمرد.آب دریاچه دوقلو سیاه گاو بسیار زلال بوده و اگر در میان روز به این منطقه بروید طیف متنوعی از نورها را می توانید مشاهده نمایید.یکی از مهمترین ویژگی دریاچه های دوقلو ی گاو سیاه وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه های جوشان شیرین داخل دریاچه است. این ویژگی ها موجب شده است که دریاچه، آبی شیرین و قابل شرب داشته باشد که سرشار از املاح معدنی است. مقداری از آب دریاچه دوقلو سیاه گاو هم، از رودخانه ای تامین می شود که از ارتفاعات کبیرکوه آغاز شده و با عبور از میان کوه ها و صخره ها به سیاه گاو می ریزد و در راه، با عبور از روی سنگ ها، املاح زیادی را با خود همراه می کند. وجود چشمه ها و رودخانه سبب شده تا در این دو دریاچه همیشه آب در جریان باشد و زلالی خود را حفظ کند.آب دریاچه سیاه گاو با جریان یافتن در رودخانه سیاه گاو به سمت مزارع کشاورزی می رود و باعث آبیاری این قبیل زمین ها می شود. آب دریاچه سیاه گاو مایه ی حیات بسیاری روستاهاست و زندگی در روستاها به وجود آب این رودخانه وابسته است.

بهترین زمان سفر به دریاچه سیاه گاو

آب زلال ، نیزار ، ماهیان رنگارنگ ، رقص نور در ساعات میانی روز و تشکیل طیف‌های متنوع نوری ناشی از آن به این پدیده شگفت‌انگیز جلوه و زیبایی منحصربه فردی بخشیده است.این دریاچه در فصل بهار از تفرجگاه‌های اهالی مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است، اما آب و هوای منطقه شرایطی فراهم آورده است که این دریاچه در هر فصلی گردشگران را به زیبایی‌های طبیعی خود فراخواند.

دریاچه دوقلو سیاه گاو از نادرترین پدیده‌های طبیعی

کارهایی که نباید در سفر به دریاچه سیاه گاو یادتان برود

هنگام سفر به دریاچه سیاه گاو فراموش نکنید که از مناطق باستانی این شهرستان هم دیدن نمایید، همچنین غذاهایی محلی ایلام که توسط اهالی محلی این شهرستان طبخ می شود را هم امتحان کنید از جمله ی این غذاها شله، کشک دو و … می باشد. بعلاوه به عنوان یادگاری از این سفر می توانید صنایع دستی ایلام را انتخاب کنید.سفال، گیو، نمد و این گونه موارد بهترین گزینه ها برای این که بخواهید یادگاری از سفرتان داشته باشید گزینه های مناسبی هستند.

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی:

دریاچه سیاه گاو در موقعیت جغرافیایی N325142 E474203 در فاصلهٔ ۸ کيلومترى سراب باغ آبدانان استان ایلام واقع است.اگر شما در شهر ايلام و مركز استان قرار داشته باشيد مي توانيد بعد از طی مسافتی به طرف جنوب استان حدود 130 الی 140 كيلومتری به شهرستان دره شهر خواهيد رسيد و بعد از طی مسافتی 35 كيلومتری به شهرستان آبدانان خواهید رسید.برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان 18 کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید كه به شهر سراب باغ خواهيد رسيد و 7 كيلو متر بعد از شهر سراب باغ و گذر ار روستاهای ژيور و گل گل بالا و سفالا به درياچه دوقلوی سياه گاو می رسيد.مطمئنا برای كسانی كه به منطقه آشنايی ندارند پيدا كردن درياچه كار بسيار دشواری خواهد بود و حتما با يد از راهنماهای محلی كمك گرفت.
برای دسترسی به دریاچه سیاه گاو، بعد از رسیدن به منطقه و با عبور از پل، ماشین را پارک کرده و ۵۰۰ متر پیاده روی سبک تا پای دریاچه خواهید داشت.

در طول مسیر، سیاه چادرهای عشایر باصفای ایلامی به وفور دیده می شود.

دسترسی از استان خوزستان به درياچه دو قلوی سياه گاو: اگر شما در استان خوزستان و يا در شهر انديمشك يا دزفول باشيد نيز ميتوانيد به درياچه دو قلوی سياه گاو برويد كه از از مسير اول نزديك تر خواهد بود به دليل همسايگی آبدانان به انديمشك و دزفول و استان خوزستان.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید