معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده است و از مناطق نمونه گردشگری استان خراسان شمالی است که در میان دره‌ای سرسبز قرار گرفته و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده است و از جنوب غربی به کوه آق‌قیه و از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی به تنگه دهیر مزه منتهی می‌شود. این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود شباهتی هم به روستای ماسوله لاهیجان دارد.

روستای اسفیدان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و غیره مقصد بسیاری از گردشگران است.

معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان

«درخت صندل» سمبل روستای اسفیدان است. بنا به گفته کهنسالان روستا از این نوع درخت حدود 17 اصله در روستا وجود داشته که به علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت آن، بیشتر آن‌ها را قطع کرده‌اند و فقط 2 اصله با تنه‌ای حدود 2/65 متر باقی مانده است.

در ضلع شمال غرب روستای اسفیدان، دره‌ای عمیق و طولانی به نام هَینوَرد وجود دارد که به فاصله تقریبی نیم ساعت از روستا در کمرکش کوهی صخره‌ای، یک چشمه زلال به همین نام خارج می‌شود و آب آن باغات اطراف را آبیاری می‌کند.

در جنوب غرب روستای اسفیدان دره‌ای دیگر با نام «بهارگاه» با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی و سرسبزی خاص خود وجود دارد که هر تازه‌واردی را به خود جذب می‌کند. در ابتدای دره سمت چپ، زمینی تپه ماهوری به نام (موسو) حدود 40 هکتار وجود دارد که چند سال پیش به علت رانش شدید، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان

مهم‌ترین محصولات اسفیدان گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب زمینی و غیره است که گردوی آن صادراتی بوده و با کیفیت‌ترین گردوی موجود در بازار استان است. ماهی قزل‌آلای اسفیدان از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های سرد آبی پرورشی است.

بر فراز کوه های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آنها سنگ و ساروج است و معروف ترین آنها برج قاری مالاق وقارقه(کلاغ) در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.

همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آنتاش قلعه(قلعه سنگی) می‌گویند و بر روی این قلعه، دیواره های سنگی و سفال های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ های مختلف دیده می‌شود.

اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام خزانه وجود دارد که در بالای آن غارخزانه راهه واقع شده‌است.مردم روستا می گویند كه این غاری است دست ساز كه در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌ شده است.غار دیگری به نامییجت یا معصوم وجود دارد كه دارای ستون های موجود در غارهای آهكی بوده و صخره عجیب واقع در مسیر اول (ده ریز) که به سر انسان شبیه است، بسیار خیره کننده و جالب توجه است.

معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان

بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) واقع در روستای اسفیدان، بنایی قدیمی با گنبدی كوتاه است كه قرن هاست باشكوه خاصی در مركز روستا عاشقان را به سمت خویش می خواند.به گفته اهالی روستا ازتاریخ دفن این امامزاده بیش ازهزار سال می گذرد و طبق اظهارنظر كارشناسان اداره میراث فرهنگی خراسان شمالی، بنای اولیه آرامگاه در قرن ششم هجری ساخته شده است.

معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان

به علت اینكه روستای اسفیدان در دره ای عمیق بنا شده و كوه های سنگی مرتفعی آن را در برگرفته اند؛ در نگاه اول برای هر بیننده ای این تصورپیش می آید كه با كمترین لرزش زمین احتمال سقوط صخره ها و تخته سنگ های عظیم بر روی آبادی وجود دارد و هر لحظه منازل و سكنه اسفیدان مورد تهدید ریزش این كوه هاهستند؛ اما مردم اسفیدان بر این باورند كه وجود امام زاده باعث گردیده در طی قرن ها آسیبی از جانب كوه به آنها نرسد.

 این روستا که از جاذبه های گردشگری بجنورد می باشد،در سال 1385 به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی روستای اسفیدان ، بهشت زیبای خراسان»

  1. برا ی دیدن اسفیدان با من همراه شوید 09155847113 ابراهیمی..ساکن بجنورد هستم و بارها اسفیدان رفتم

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید