معرفی روستای امامه بهمراه تصاویر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امامه یکی از روستاهای بزرگ دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران در استان تهران است. قلعه ای در این روستا وجود دارد که به قلعه امامه ویا قلعه مازیار معروف است که از جمله مناطق دیدنی و زیبای اطراف تهران به حساب می آید که شاید کمتر کسی از وجود آن اطلاع داشته باشد.این روستا در ۵ کیلومتری شرق راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم واقع است و در حال حاضر راه آن ماشین رو شده است. قدمت این قلعه برای چندهزار سال پیش است و بنابر مستندات تاریخی موجود، به دست مرداویج یا همان مازیار زیاری یکی از حاکمان وقت، در زمان حکومت سلطنتی زیاریان ساخته شده است. امامه ازجاذبه های شمشک،در زمان های قدیم به سبب داشتن راهی صعب العبور اما استوار، پناهگاهی مناسب به حساب می آمده و جایگاهی برای پناه گیری خیلی از حاکمان محسوب می شده است. همچنین این روستا در زمان هایی دور به علت سختی زندگی در آن به تبعید گاهی برای عده ای از مبارزان مازندرانی و گرجستانی تبدیل شده بوده است.

معرفی روستای امامه بهمراه تصاویر آن

روستای امامه روستایی وسیع و گسترده با دو آبادی امامه بالا و امامه پایین است که به دلیل داشتن باغ های زیبا، رودخانه ای پرآب  و خروشان، چشم اندازهای منحصر به فرد و دیدنی مورد توجه ویلاسازان قرار گرفته و متاسفانه تا حدودی بافت قدیمی خود را از دست داده است.

قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستای تاریخی و دیدن خانه های بسیار قدیمی که با مصالح گل، خشت و سنگ ساخته شده و درهایی چوبی با تزیینات گل میخی و دو کوبه ای که ورودی زنان و مردان را از همه جدا می کند شما را به حال و هوای دوران بسیار دور می کشاند که خالی از لطف نیست.

در امامه بالا بیش از ۳۰۰۰ و در امامه پایین بیش از ۱۵۰۰ گوسفند نگهداری می‌شود. ۳۶ هکتار باغ دارد که محصولات آن غلات بن‌شن، لبنیات، سیب، گیلاس، هلو، آلبالو است و شغل اصلی مردم‌امامه کشاورزی و گله‌داری است.

بناهای قدیمی و تاریخی این روستا دارای سقف مسطح چوبی و خانه‌های اعیانی آن دارای اجزای مختلف خانه‌های ایرانی شامل هشتی و در ورودی زیباست که در حال حاضر فقط چند مورد در با تزئینات گل‌میخ و کوبه‌های زنانه و مردانه از آن باقی‌مانده‌است.

قلعه مازیار

مهمترین اثر تاریخی روستای امامه که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، قلعه مارون (مازیار) است. این قلعه قدمتی حداقل هزار و سیصد ساله دارد و از مهمترین پایگاهای منطقه به شمار می رفته که به یک حکمران محلی به نام مازیار تعلق داشته است.

قلعه مازیار از قلاع مستحکم منطقه رودبار قصران بوده و در شمال شرقی امامه بالا در امتداد رودخانه با فاصله حدود سه کیلومتر از جاده اصلی و با مهارت تمام برروی صخره ای سنگی که شیب بسیار تندی دارد احداث شده است.

معرفی روستای امامه بهمراه تصاویر آن

دیوارهای خارجی آن از سنگ لاشه و ملات گچ سنتی و دیوارهای داخلی آن از آجر ساخته شده است. از برجک های باقیمانده می توان دریافت که ارتفاع آنها حدود 6 متر و به صورت سه طبقه بوده است.

متاسفانه قسمت عمده قلعه تخریب شده است و به جز یک برج اصلی نیمه ویران و خرابه‌هایی از چند اتاق و دیوارهای مربوط به آن، چیزی از قلعه باقی نمانده‌است.

از آثار تاریخی دیگر روستای امامه می توان به سفال های قدیمی، لوح‌های سنگی ما قبل تاریخ، باغ تنگه، امامزاده شاهزاده حسین وامامزاده نور… اشاره کرد.

معرفی روستای امامه بهمراه تصاویر آن

راه دستیابی

مسیر رسیدن به امامه از تهران جاده فشم است، بعد از اوشان و نرسیده به فشم یک راه فرعی به سمت امامه وجود دارد که پس از گذر از چندین مزرعه، به یک دوراهی می رسد. راه سمت راست به امامه پایین و راه سمت چپ به امامه بالا وارد می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید