روستای خاوه ، یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای خاوه در دل شهرستان ورامین یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان تهران محسوب می‌شود.روستای خاوه را باید یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای استان تهران دانست، روستایی دیدنی که به‌عنوان یکی از هدف‌های گردشگری در استان تهران شناخته می‌شود.

این روستا از جاذبه های گردشگری ورامین،دارای بافت سنتی و قدیمی بوده و باوجود گستره شهرنشینی در بسیاری از مناطق کشور، توانسته ماهیت خود را تا حدود زیادی حفظ کند وبه عنوان یک روستای تاریخی در استان تهران شناخته شود.

روستای خاوه ، یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان تهران

برخی از اسناد تاریخی از قدمت هزار ساله روستای خاوه خبر می دهد که در دل خود انسان های بزرگ و شخصیت های علمی و شیعی نظیر ابوالقاسم خوابی را پرورش داده است.

شغل اکثر اهالی خاوه، کشاورزی و دام‌پروری است و زمین‌های حاصلخیز و قابل‌کشت در این روستا، زمینه را برای رونق اقتصادی دریکی از هدف‌های گردشگری استان تهران فراهم کرده است.

از طرف دیگر زنان روستای خاوه نیز ازجمله زنان زحمت‌کش و غیور منطقه ورامین محسوب می‌شود که برخی از آنان به قالی‌بافی مشغول بوده و هنر خود را در قالب طرح‌های گوناگون به معرض نمایش می‌گذارند.

روستای خاوه ، یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان تهران

جاذبه‌های گردشگری روستای خاوه

آب‌انبارها و آثار تاریخی و باستانی در روستای خاوه، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند، آثاری که برخی از آنان به ثبت ملی نیز رسیده و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

حسینیه احمدی‌ها، درختان زبان‌گنجشک، بقعه سلطان محمود، امامزاده  علی، امامزادگان بی‌بی و زبیده و آب‌انبارهای روستای خاوه ازجمله آثار فرهنگی، مذهبی و طبیعی این روستا محسوب می‌شود.

بقعه سلطان محمود خاوه ای ازجمله آثار باستانی این روستای کهن و تاریخی محسوب می‌شود که به دلیل ویژگی‌های جذابش در سال۸۲ به ثبت ملی رسید و جز آثار مهم کشوری محسوب شد.

قلعه باستانی خاوه نيز يكي از قلعه های ديدنی ورامين است كه با ارتفاع 12 متر و وسعتی در حدود نيم هكتار متعلق به دوره صفويه و يا زنديه است .

حمام قدیمی در روستای خاوه یکی از آثار تاریخی و جذاب این روستا محسوب می‌شود که موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.حمام قدیمی در خاوه با ارتفاع دو و نیم متر از سطح زمین از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و به همین خاطر ازجمله آثار مهم این روستا محسوب شده و قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد.مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشكل از رختكن ، آب انبار ، حوضچه ، پاشور ، خلوتخانه ، خزانه ، تيون و گرمخانه مي باشد .اين حمام كه متعلق به اوايل دوره قاجاريه است از آجر و ساروج ساخته شده است.

بقعه امامزاده علی(ع) نیز از دیگر آثار تاریخی روستای خاوه محسوب شده که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسید و این نشان‌دهنده قدمت و ظرفیت بالای این اثر معنوی و مذهبی است.ايوان اين بقعه به ابعاد 5 در 3 و نيم متر رو به شمال واقع شده و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمين 7 متر است و با خشت خام و بدون هيچ گونه تزئينی احداث شده است.اتاق حرم به ابعاد 4 و نيم در 4 و نيم توسط ديواره هايی با قطر يك متر احداث شده و در مجاورت آن دو اتاق قرار دارد كه به عنوان محل اسكان مسافران از آن استفاده می شده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید