آبشار و روستای گل آخور یکی از جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای گل آخور یکی از روستاها و جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی است که از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا ، شهرستان ورزقان می‌باشد.روستای گل آخور در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه ای به نام سه راهی ممد آقا واقع شده است و در ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد که این روستا از جاذبه های ورزقان،بدلیل وجود آبشار گل آخور و نیز آب و هوای ییلاقی منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان می‌باشد که همه ساله هزاران نفر را جهت بازدید از جاذبه هایش بسوی خود می‌کشاند.

مردم روستا اکثراً سید هستند و یک امامزاده هم در طرف دیگر روستا(سمت باغات)قرار دارد که به امامزاده پیر سید علی اقا معروف است.واژهٔ «گل‌آخور» در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «گل‌ریز» می‌باشد.

آبشار و روستای گل آخور یکی از جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی

آبشار گل آخور که از جاذبه‌ های این روستا می‌ باشد، از سه چشمه پرآب و  خنک، تشکیل شده و با شدت به پایین سرازیر می‌شود. آب بسیار خنک این آبشار، از کوه‌ های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می‌ شود که ارتفاع آن، حدود 12 متر است و سپس در ادامه، پس از عبور از دره زیبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌ پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می گردند. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌ گویند.

احتمالا آبی که از این آبشار جاری است از دامنه های کوهها ی زنوز و روستای کوه کمر جاری میشود زیرا مسیری که ادامه این آبشار می پیماید به ارتفاعات روستای کوه کمر منتهی میشود.

کوه کسبه، از یک طرف به منطقه جنگلی چیچکلی و از جهت‌های دیگر به ایری داغ، قرمزلی، اوزمدل و قلعه جوشین وصل می‌شود, وجود رودخانه ای دائمی که از دل کوه خارج می‌شود، دره فوق العاده سرسبز و آسیاب‌های آبی، روستای گل آخور را به مجموعه سیاحتی دلپذیری در قلب ارسباران تبدیل کرده است.

علاوه بر این  آبشار، قله جلا داغی این روستا و ییلاق‌های با لادست قله مورد توجه گردشگران و کوهنوردان قراردارد .

این روستا با معماری کم نظیر خود سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی می باشد.

لبنیات محلی و عسل از سوغات این روستا می باشد.

آبشار و روستای گل آخور یکی از جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی

بهترین فصل سفر

از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین موقع برای دیدن این منطقه است. به‌ویژه در فصل بهار که آبشار پرآب‌تر است و همه جا سرسبزتر.

امکانات رفاهی 

سرویسهای بهداشتی در حد قابل قبول وجود دارد.

تعدادی آلاچیق جهت اسکان مسافران وجود دارد لذا جداً از نشستن یا چادر زدن در باغات شخصی خود داری فرمائید.

آب آشامیدنی ( بلاغ) در نزدیکی وجود دارد.

مغازه و بوفه کوچک جهت خرید و سایل مورد نیاز وجود دارد.

چه وسایلی همراه ببریم؟

وقتی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستیم، لازم است عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب همراه ببریم. کوله پشتی سبکی که در آن جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک قرار داده‌ایم، کمک می‌کند موقع راه رفتن دست‌مان آزاد باشد.

اگر بخواهیم به آبشار نزدیک شویم، خیس می‌شویم؛ پس داشتن لباس اضافه کار عاقلانه‌ای‌ست.

مسیرهای  دسترسی به آبشار

1- جاده تبریز صوفیان – شش کیلومتر پس از پلیس راه – جاده امند و امتداد جاده حدود پنجاه کیلومتر تا روستای ارزیل و ادامه مسیر حدود سه کیلومتر تا گل آخئر.

2- تبریز – اهر – ورزقان – خاروانا (سه راهی ممد آقا) روستای ارزیل و نهایتا گل آخئر بمسافت حدود 210 کیلومتر. اگر اين مسير را به گل آخور انتخاب كنيد احتمال اينكه شب را بايد در روستاي ارزيل و يا گل آخئر بمانيد زياد است چون مسير طولاني و  طول مسير جا هاي ديدني زياد است.

3- تبریز – جاده بابا باغی و ادامه مسیر تا روستای آبخواره و سپس تغییر مسیر به سمت خاروانا – سه راهی ممد آقا – روستای ارزیل و نهایتا گل آخئر بطول 135 کیلومتر.(در سه راهی ممد آقا بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل رسیده و از ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه خاکی را طی کرد، معدن طلای اندریان نیز در این منطقه قرار دارد.

آبشار و روستای گل آخور یکی از جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی

در طول مسیر رود آبشارهای کوچکی و جود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

از ارزيل تا روستای گل آخور 10 دقيقه با ماشين فاصله داريد صبح اول وقت پياده روي در اين مسير( ارزيل تا آبشار) صفای ديگری دارد در ضمن بخاطر داشته باشيد در اين مسير از ورزقان تا گل آخور پمپ بنزين وجود ندارد فقط يك سوپر ماركت در روستای ارزيل وجود دارد كه در صورت ضرورت ميتوانيد يك گالن از ايشان بنزين بگيريد پس يادتان نرود در ورزقان به مقدار بنزين دقت كنيد. در ضمن بعد 2 كيلومتر از ورزقان كه رد شديد منطقه ای بنام زر آباد وجود دارد كه در سمت راست جاده است واقعا” ديدنی است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید