سرای معین‌ التجار از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سرشناس حاج محمد تقی معین التجاراست که در دوره قاجار با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد.معین التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به دلیل اصالت بوشهری به معین التجار بوشهری نیز معروف بود.وی شرکتی به نام شرکت ناصری برای کشتی ‌رانی در کارون تأسیس کرده و مجموعه‌ ای از بناها در بندر ناصری (اهواز امروزی) احداث کرد.وی در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تأسیس نمود و در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث کرد که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام (بیمارستان جندی شاپور) امتداد می ‌یافت.

سرای معین‌ التجار از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز

معین التجار با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس، معروف به مسجد سرسچه، مال التجاره ‌ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می شد با واگن‌ های اسب کش تا این محل انتقال می‌ داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی در سه فرسنگی شوشتر می ‌رسانید.از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۲ کشتی ‌های تجاری بار خود را در سرای این تاجر تخلیه می ‌کردند. تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه-غرفه یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌ گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۴ بر اثر آتش‌ سوزی بخش زیاد آن از بین رفت و بیشتر ستونها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید شد.

سرای معین‌ التجار از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز

بسیاری از افراد سرای معین التجار را که از جاهای دیدنی اهواز میباشد،با قصر شیخ خزعل یا همان خانه شیخ خزعل اشتباه می‌گیرند، در حالی که این خانه، خانه‌ای متفاوت بوده که بخش اعظم آن تخریب و تبدیل به ترمینال مسافری شده و تنها بخش کوچکی از آن در پشت ترمینال باقی مانده است.
از بالای سرای معین التجار می توان ساباط های اهواز را دید.ساباط‌ها همان کوچه‌های مسقف هستند. این بنا همچنین چشم انداز خوبی به پل سفید (دومین پل اهواز پس از پل سیاه) دارد.این پل که نماد اهواز به شمار می‌رود، آرم شهرداری اهواز نیز محسوب می‌شود. وجود درخت کنار درون سرای معین التجار نیز به عنوان درختی مقدس در خوزستان می‌تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد. در سفر به اهواز بازدید از پل های جذاب شهر، جاده ساحلی، دانشگاه سه گوش و عمارت ماپار را فراموش نکنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید