بنر هدر

عمارت ناصریه ، عمارتی قدیمی و تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

عمارت ناصریه از جاذبه های پاکدشت،عمارتی قدیمی و تاریخی از زمان دوره قاجار با قدمتی چندین ساله در شهرستان پاکدشت ،در شمال روستای جمال آباد و در حاشیه غربی جاده جمال آباد به روستای خسرو در میان محوطه‌ای باز واقع شده است.

موقعیت مکانی و دقیق این عمارت در شریف آباد در روستای کوچکی به نام جمال آباد قرار دارد.این عمارت در محوطه ای باز در شمال این روستا که در حاشیه ی غربی به روستای خسرو می رسد.

عمارت ناصریه ، عمارتی قدیمی و تاریخی

معماری عمارت ناصریه

این عمارت که توسط مظفرالدین شاه قاجار به نام پسرش ناصرالدین میرزا نامیده شده است به کاخ ناصریه یا کاخ ناصرالدین میرزا معروف است . بنای این عمارت ناصریه پاکدشت به شکل کوشکی و در دوطبقه با سقف شیروانی که اکنون آبی رنگ است و نمای بیرونی خشت و گل که اکنون سیمانی و گچی است ساخته شده است .چندین ورودی برای وارد شدن به کاخ وجود دارد که درب اصلی آن بزرگ و از چوب ساخته شده است که دو لنگه منبت کاری شده بر روی در قرار دارد که بر روی یکی از لنگه های آن کتیبه ناصریه از جنس ورق فلزی بیضی شکل با نوشته های برجسته قرار دارد .

عمارت ناصریه ، عمارتی قدیمی و تاریخی

سازنده عمارت ناصریه پاکدشت

سازنده عمارت ناصریه پاکدشت، قاجاریه قدیمی و زیبا معماران بزرگی بوده اند که به دستور مظفرالدین شاه برای ساخت این عمارت به شهر پاکدشت کنونی عازم و از آجر و ملات گل و با خرپاهای چوبی محکم این بنا را با زیر بنای شش هزار متر مربع ساخته اند.در این کاخ حیاطی بزرگ و چهار برج مدور در چهار گوشه ی حیاط ساخته شده از خشت و گل قرار دارد .

درسال ۱۳۸۲ این عمارت تاریخی و دیدنی توسط سازمان میراث و فرهنگی استان تهران به ثبت ملی رسید و به شماره ثبت ۱۰۳۳۳ جزء آثار ملی ایران محسوب می شود که توسط کارشناسان این سازمان مرمت و باز سازی شده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید