غار دنگزلو یکی از زیباترین غار های آبی ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو می‌باشد این روستا بیش از یک صد سال قدمت دارد و از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم و در دامنه ارتفاعات نوول است.

این غار از جاذبه های سمیرم،شامل تالارهای بزرگ و هفت تالاب مختلف است که ناگزیر هستید برای عبور از آنها از قایق استفاده کنید، در واقع این غار چیزی شبیه غار همیشه معروف علیصدر است که از قندیل های فراوان تشکیل شده است.
دلیل ایجاد این نوع قندیل ها نیز مربوط به حل شدن نمک و آهک موجود در منطقه توسط سفره‌های آب زیرزمینی ناحیه و وجود قندیل‌ها یا همان آب‌چک‌های مختلف است.
این غاردر حوزه استحفاظی استان اصفهان واقع گردیده که دارای جاذبه های فراوان از لحاظ قندیل های یخی(استالاکتیت، واستالاکمیت) که هنوز بطور کامل هم جاذبه های آن شناسایی نشده است که چنانچه همه زوایای آن شناخته شود در حد غار علیصدر همدان می توان از آن بهره برداری شود.

غار دنگزلو یکی از زیباترین غار های آبی ایران

غاردنگزلو که ازغارهای آبی رشته کوه دنا است ودر بالا دست یکی ازسرشاخه های رودخانه ماربر قراردارد.این غارکه دارای سه حوضچه آبی است اولین بارتوسط چند نفر از اعضای گروه کوهیاران و با راهنمایی اهالی روستا کشف وپیمایش شد.
طول این غارحدود حدود ۱۶۰۰ متراست وباتوجه به جریان داشتن آب و تامین آب آن ازچشمه های درون کوه دارای آب بسیارسردی است.

غار دنگزلو یکی از زیباترین غار های آبی ایران

غار دنگزلو از نوع آهکی است و رودخانه در آن جریان دارد و پر از غار سنگ است، به دلیل جاری بودن آب در درون این غار حتما با خود تیوپ همراه داشته باشید از این طریق می‌توانید به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی درون غار گردش کنید.
آب درون غار به علت سرچشمه گرفتن از کوهای پادنا بسیار خنک بوده که به دلیل سرد بودن این ناحیه حتما از لباس گرم استفاده شود.

مسیردسترسی

برای رسیدن به این غار ابتدا باید از سمت شهر اصفهان به طرف شهرستان سمیرم حرکت کنید و از آنجا به ترتیب به سمت بخش شهر حنا و از آنجا به سمت روستای نقل حرکت کنید و با عبور از میان درختان مروارید دنا، سیب، به سمت غار دنگزلو بروید.
با ورود به محوطه این منطقه بکر و زیبا دستان مهربان طبیعت عطر دلنشین سیب را در آسمان پراکنده کرده  و لطافت هوای این مکان صورت شما را نوازش خواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید