قلعه سفید ، قلعه ای تاریخی و کهن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در پانزده كيلومترى شمال شهر نور آباد ممسنى، كوهى گرد و سپيد مشهور به قلعه سفيد قد برافراشته است.از قرائن موجود برمى‏آيد كه اصل اين بنا لا اقل مربوط به عهد ساسانيان باشد.این دژ از سابقه تاريخى بسيار كهنی برخوردار بوده و حوادث تلخ و شيرين زيادى را به خود ديده است.در سال 654 ه .ق به دست هلاكو خان و در سال 759 ه .ق توسط امير تيمور گوركانى تخريب گرديد.

قلعه سفید ، قلعه ای تاریخی و کهن

این دژ از قلاع معروف فارس است که در سرزمین ممسنی واقع شده و قدمت تاریخی آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد.این نقطه مستحکم طبیعت بسیار زیبایی دارد.در بالای کوه که فقط با کوره راه های دشوار امکان دسترسی به آن وجود دارد و تنها بلدهای آشنا قادرند که از راه های سنگی یا کوره راه هایی که بر تخته سنگ کنده شده است بالا روند. دفاع از این دژ به وسیله برج ها و دروازه هایی صورت می گرفت که این دفاع و مبارزات در مقابل متجاوزان گوشه ای از تاریخ حماسی و افسانه ای و مستند سرزمین را شکل می دهد.

قلعه سفید از جاذبه های نورآباد،کوهی است منقطع از جبال و هیچ کوهی بر او مشرف نیست و چهار راه مشهور دارد که به بالای آن توان رفت.نام راه جنوبی آن سیاه شیر است که پیاده رو بوده و اکنون مسدود است.ولی خان ممسنی در هنگامی که در آن متحصن شد از سنگ و گچ دیواری کشیده و آن را مسدود کرد.نام راه شرقی آن زرین کلاه است که در سر راه شیراز است و این راه نیز پیاده رو است.نام راه شمالی آن گلستان است که از فهلیان سواره تا فراز کوه قلعه سفید توان رفت و نام راه غربی آن شتر خواب است که در جانب نورآباد است و از این راه نیز می توان سواره بر بالای کوه رفت.

قلعه سفید ، قلعه ای تاریخی و کهن

ارتفاع کوه قلعه سفید نزدیک به نیم فرسخ است و بر سطح آن زمینی هموار است که قابل کشت و زرع بوده و دارای جنگل فراوان شامل درختان بلوط ،بادام کوهی ،انار و … بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید