بنر هدر

جاذبه تاریخی قلعه پنج برادر مورموری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مورموری یکی از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است.این شهر در بخش کلات شهرستان آبدانان قرار دارد.قلعه ی پنج برار یا تاجمیرکه محدوده‌ای تاریخی می‌باشد در کوهپایه‌های جنوبی کوه کاسه ماس، مشرف بر دشت مور موری واقع شده است.ویرانه‌های این قلعه بر بلندی‌های شرقی مشرف بر رودخانه پنج برار همچنان باقی است.

این قلعه از جاذبه های آبدانان،شامل دژ پیرامونی و بناهای داخل محوطه دژ می‌باشد.از بناهای داخلی قلعه به جز پی یک اتاق ، هیچ بنای دیگری باقی نمانده است.حصار پیرامونی دژ مانند سایر آثار نواحی کوهستانی زاگرس با مصالح سنگ و گچ بنا شده است.تراکم آوار موجود در کنار پی بنا/ نشان دهنده ی ارتفاع دیوار و دژ قلعه است.سنگهای نسبتاً بزرگ که از سنگهای رودخانه‌ای و بومی منطقه است، در این بنا به کار رفته و در مواردی سنگهای جور شده مورد استفاده قرار گرفته است.

منطقه پنج برابر تقریباً در فاصله ۷ کیلومتری از مرکز بخش کلات مور موری قرار دارد که به نظر می‌رسد اهالی مور موری در قرون گذشته در این محل سکونت داشته اند.عرض دیوار دژ در پی به ۵/۱ متر می‌رسد.حصار این قلعه تقریباً مربع شکل بوده و نظم هندسی خاصی بر معماری بنا حاکم است.در چهار گوشه بنا که دایره‌ای شکل بنا شده محل و جایگاه نگهبانی از قلعه می‌باشد که با همان مصالح گچ اندود کاری شده است.در این بخش از بنا سوراخ هایی تعبیه گردیده که برای دید نگهبان و حفاظت از ساکنان قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آثار ویرانه بناهای دیگری در شمال و شرق قلعه دیده می‌شود که به نظر می‌رسد محل سکونت ساکنان شهر پنج برار باشد. در حاشیه غربی اثر، رودخانه پنج برار قرار دارد که آثار آسیاب‌های فراوانی از دوره‌های گذشته تا عصر حاضر در کناره‌های آن به جای مانده است

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید