قلعه پور اشرف ، قلعه ای بینظیر و تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه پور اشرف، در 6 کیلومتری ضلع جنوب شرقی شهرستان دره شهر در روستای شیخ مکان قرار گرفته‌است.مطابق سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی قلعه، در سال 1335 هجری قمری،در این منطقه از دره شهر ساخته شده‌است.

قلعه پور اشرف ، قلعه ای بینظیر و تاریخی

قلعه از جاذبه های دره شهر،دارای سه طبقه به همراه زیرزمین و برج دیده بانی است.در راس و در وسط ضلع غربی، یعنی در محل واقع شدن برجهای دیده بانی، به فواصل یکسان از برج، محل‌هایی به صورت تیرکش وجود دارد که نشانه استفاده نظامی از قلعه در ادوار پیشین است. نمای بیرون قلعه با ملاتی از گچ و خاک، اندودکاری شده و نمای داخلی اتاق‌ها با استفاده از گچ سفیدکاری شده‌است.بیشترین مصالح بکار رفته در اسکلت بنا، قلوه سنگ و در مواردی از آجر جهت تزیین از جمله سر در ورودی و نیز برجستگی‌های روی دیوار استفاده شده‌است.

قلعه پور اشرف ، قلعه ای بینظیر و تاریخی

در مدخل شمالی قلعه نه سطر شعر روی سنگی نوشته شده که زمان تعمیر ساختمان در آن ذکر شده‌است.در ساخت بنا از انواع قوس‌های باربر و تزیینی استفاده گردیده و در وسط قلعه دو حوض بزرگ وجود داشته که آب مورد نیاز آن از رودخانه حاشیه بنا تأمین می‌شده‌است. آب رودخانه از طریق کانالی از رودخانه منشعب شده پس از گذر از میان روستا از ضلع جنوبی به حوض داخل صحن قلعه آمده و از سمت دیگر بنا خارج می‌گردد. آب جهت استحمام از طریق کانالی دیگر و به صورت مجزا از سمت جنوبی وارد آب‌انبارحمام گردیده و از طریق کانال‌هایی که در کف و دیوارهای باربر حمام تعبیه گردیده به داخل چندین حوض می‌ریزد.

قلعه پور اشرف ، قلعه ای بینظیر و تاریخی

از دیگر قسمت‌های قلعه می‌توان به سیاه چال در ضلع شرقی بنا، پله‌های 2/1 در گردش به پشت بام، انبار و محل‌های جمع‌آوری غلات، آشپزخانه، اسطبل در طبقه همکف و خارج از بنا، چاه آب آشامیدنی در داخل صحن قلعه و تراس مفروش ده با لاشه سنگ در جلوی ضلع جنوبی قلعه اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید