بنر هدر

مسجد جامع تسوج از مکان‌های مذهبی زیبا در استان آذربایجان شرقی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد جامع تسوج شبستر یکی از این مکان‌های مذهبی زیباست که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به عنوان یکی از دیدنی های تسوج همه روزه افراد زیادی را برای بازدید و یا راز و نیاز با معبود خویش به خود فرا می‌خواند. این مسجد که در خیابان امام خمینی و محله بابا هدایت قرار دارد، به راحتی قابل دسترسی است و می‌توانید خود را به آنجا برسانید. تاریخچه مسجد جامع تسوج شبستر به دوران تیموری برمی‌گردد و اگر حین بازدید خود به ورودی آن دقت کنید، کتیبه‌ای می‌بینید که با خط ثلث تاریخ 989 هجری قمری برآن حک شده است.

مسجد جامع تسوج از مکان‌های مذهبی زیبا در استان آذربایجان شرقی

این مسجد دو درب ورودی دارد یکی از مغرب که کوچک است و معلوم می شود بعداً‌ برای رفت و آمد نسوان، بقعه شده است. درب اصلی در وسط بازار تسوج قرار دارد که به یک خانه باغچه کوچک وارد می شود. در قسمت شمال حیاط دکاکین بازار و قسمت غربی را وضوخانه و قسمت شرقی را بازار دکاکین موقوقه مسجد تشکیل می دهند.

قسمت غربی نمای شمالی مسجد است که درب ورودی از وسط ساختمان همین جاست در دو طرف این درب دو مناره بدون کلاهک نمایان است، معلوم است بخشی از مناره‌ها خراب شده و آنچه باقی مانده دارای راه‌پله‌ای مارپیچ است. در جلو مناره غربی درخت چنار تنومندی سر به آسمان کشیده که به مناره‌ی مذکور چون چتر سایه می افکند.

مسجد بیست و چهار ستون دارد چهار ستون جنوبی آجری و بقیه سنگی و دارای پایه سرستون مقرنس سنگی هستند و سی و پنج گنبد آجری مسجد بر روی آنها قرار گرفته است.

مسجد جامع تسوج از مکان‌های مذهبی زیبا در استان آذربایجان شرقی

طاق‌ها شیوه ایلخانی و اشکال مختلفی دارنددر دو سوی خاوری و باختری مسجد خواجه نشين های بزرگی تعبيه شده كه 4 متر درازا و حدود 5/2 متر پهنا دارد و مساحت كل مسجد 1120 متر مربع در ابعاد 32× 35 متر است.

مسجد جامع شهر تسوج در طول تاریخ چندین بار مورد مرمت قرار گرفت و گچ‌بری‌های آن تغییر یافت و امروزه با مقرنس‌کاری‌های جذاب نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

مسجد در دو سو سرداب یا زیرزمین هم دارد که قسمتی از آن با خرده و شکسته‌ی آجر و کلوخ پر شده است. کتیبه‌ی فرمان نشان می‌دهد که شهر تسوج اهمیت و جمعیت زیاد و موقعیت سوق الجیشی مهمی داشته که استرضای خاطر مردم آن مورد عنایت شاه صفوی بوده است.

مسجد جامع تسوج از مکان‌های مذهبی زیبا در استان آذربایجان شرقی

این مسجد باشکوه در سال 1347 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از اهمیت خاصی برخوردار است و گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر روزی به شهر تسوج سفر کردید، به بازدید از دیگر دیدنی های تسوج مانند زیارتگاه علمدار، حمام بازار تسوج، مقبره سادات ملکی و کاروانسرای شاه عباسی بروید و با فرهنگ این سرزمین بیشتر آشنا شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید