بنر هدر

مسجد جامع دزفول یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد جامع دزفول، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسجد دزفول است که در خیابان امام خمینى و در یک خیابان فرعى متصل به آن قرار دارد. سبك معماری مسجد جامع دزفول الگو گرفته از معماری كاخ ايوان كرخه و معماری دوره ساسانی است كه با گشتی در اين مسجد زيبا و تاريخی خود را به رخ بيننده كشانده و گردشگران را در سفری به قرون گذشته با خود همراه می سازد.این مسجد از جاذبه های دزفول، به شماره ۲۸۷ در 29 آذرماه 1315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسجد جامع دزفول یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران

این بنا در یک طبقه ساخته شده و داراى یک صحن بزرگ است که در دو جبهه آن ساخت و ساز انجام گرفته‌ و نماهاى آجرى سقف‌ها و ستون‌هاى سنگی بسیار زیبایى دارد.

ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است، بین قرن‌های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته‌است؛ البته اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی مأخذها تاریخ ساخت مسجد جامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می‌دانند. در کتاب «یادگارهای خوزستان» نوشته ایرج افشار آمده که این مسجد در سدهٔ ۷ و ۱۲ بازسازی شده و ایوان شرقی آن از بناهای دوران صفویه است که در سال ۱۱۱۰ ه‍.ق بنا شده‌ است و سردر و گلدسته‌های آن از قرن ۱۲ است که در ساختن این بنا از شیوه معماری کاخ ایوان کرخه استفاده شده‌ است.

مسجد جامع دزفول یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران

کالبد اصلی بنا در جبهه جنوبى آن که هسته اولیه مسجد است، سنگى است.مسجد داراى یک نمازخانه و محراب اصلى و دو شبستان پر ستون در دو طرف است و در قسمت شرقى نیز فضاهایى به عنوان فضاهاى خدماتى و پشتیبانى واقع شده‌است.

دیوارهای مسجد جامع بسیار قطور و شبستان آن ایستادگی خود را از ۲۰ ستون سنگی می گیرد که در وسط شبستان مسجد قرار داشته و جای شمعدان در آن تعبیه شده است.مصالح به کار رفته در دیوارها عمدتاً آجر و در ستون ها ، سنگ های چهار تراش است و از ملات ماسه و آهک جهت ساخت دیوارهای و ستون های باربر استفاده شده است.

محراب مسجد در وسط شبستان واقع است که دارای گچبری های زیبایی است.در مجاورت محراب منبری سنگی با ده پله قرار دارد که در دو طرف آن گلدسته های کوچک و سفید رنگی قامت افراشته اند .
ایوان مسجد که در وسط واقع شده، در دو طرف خود، گلدسته هایی به ارتفاع ۱۵ متر دارد که شکوه معماری اسلامی و ایرانی آن را به رخ می کشد و با کاشیکاری های زیبایی مزین شده است.در گذشته بانگ موذن مسجد از این گلدسته ها نمازگزاران را به به راز و نیاز با معبود فرا می خوانده است.

مسجد جامع دزفول یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایراننوع سقف های مسجد سنتی و تلفیقی از طاق، تویزها، کلمبوها و طاق گهواره ای است و سقف ایوان اصلی بنا با کاربندی و آجرهای رنگی جدا و ۴ تیپ متنوع دارد.سقف ایوان های مسجد نیز گنبدی شکل و از آجر هستند.

این مسجد در دوره‌هاى مختلف تکامل یافته و در هنگام جنگ نیز قسمتى از آن مورد اصابت موشک قرار گرفته و تخریب شده‌ است، که در همان زمان دوباره بازسازى و نماى آجرى جدید اجرا شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید