بنر هدر

مسجد جامع قروه مساجد تاریخی از دوران سلجوقیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زنجان با جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری که دارد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در ایران شناخته می‌شود. مسجد جامع قروه یکی از مساجد تاریخی برجای مانده از دوران سلجوقیان در شهرستان ابهر است که در روستای قروه و 18 کیلومتری شرق شهرستان ابهر قرار دارد. مسجد جامع قروه را با نام مسجد جمعه نیز می‌شناسند و در بلندترین نقطه روستا ساخته‌اند به طوری‌که شما می‌توانید مسجد را از هر نقطه روستا به راحتی ببینید.

مسجد جامع قروه مساجد تاریخی از دوران سلجوقیان

این مسجد از جاذبه های ابهر،همانند مساجد دوران سلجوقی به سبک چهار ایوانی ساخته شده است و گنبد زیبای آن بر چهار فیلپوش استوار است. فضای اصلی مسجد، صحن گنبدداری است که دو شبستان را در غرب و شرق خود جای داده است.

مسجد جامع به واسطه تزئیناتی از قبیل گچ‌بری و دو کتیبه در زیر فیلپوش‌ها مزین گردیده که کتیبه‌های مزبور تاریخ ساخت مسجد را در سال ۴۱۳ ه.ق. و تاریخ مرمت بنا را در سال ۵۷۵ ه.ق. بیان می‌نماید.معماران و هنرمندان زنجانی از مصالح خشت و چینه در ساخت مسجد استفاده کرده‌اند که تا به امروز نیز پابرجا مانده است.

 فضای اصلی مسجد، صحن گنبدداری است که دو شبستان را در غرب و شرق خود جای داده‌است. تزئینات برجای مانده در این بنا شامل کتیبه‌ای به خط ثلث مزین به نگاره‌های گیاهی (سنه۵۸۵ ه.ق.) در پای فیلپوشها و کتیبه به خط نسخ بر فراز محراب (سنه۴۱۳ ه.ق.) همراه با ترنجهای درهم بافته شده گچی و سطوح زیبا با طرحهای آجرچینی، این مسجد دوره سلجوقی را تبدیل یه یکی از شاهکارهای هنری قرون میانی اسلامی ساخته‌است.

مسجد جامع قروه مساجد تاریخی از دوران سلجوقیان

با عنایت به تحقیقات انجام یافته می‌توان اظهار داشت بنای مسجد جامع با استفاده از مصالح بنای قدیمی، به جای بنای قبلی در تاریخ ۴۱۳ ه.ق. احداث گردیده‌است بنا از سه قسمت اصلی گنبد خانه و شبستان در اضلاع شرقی و غربی تشکیل یافته‌است که بعد از گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی تخریب گردید، و مجدداً” در تاریخ ۵۷۵ ه.ق. مورد مرمت و باسازی قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که در حین گمانه زنی یک لایه از خاکستر همراه با ذغال به قطر ۴ سانتی متر بدست آمد که نمونه‌های آن جهت انجام آزمایشات کربن ۱۴ به آزمایشگاه مرکزی ارسال گردیده‌است.

آخرین امام جمعه و جماعت این مسجد آیه الحق آقامیر سیدابوالفضل حسینی بوده.

بنای مسجد جامع در تاریخ 05/۱۲/1341 به شماره ۴۳۳ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید