بنر هدر

مسجد ولی عصر بنایی ارزشمند ، یادگاری از دوران پهلوی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد ولیعصر (عج) در شهرستان خرمشهر بنایی ارزشمند، باقی مانده از دوران پهلوی بوده كه زخم‌های نقش بسته برقامت آن گویای مقاومت این بنا در دوران دفاع مقدس می‌باشد. این مسجد از جاذبه های خرمشهر،در كنار یادمان شهدای نهرخَیِن در نزدیكی روستای خین در جاده ‌ی شلمچه قرار دارد و هشتم دیماه 1390 با شماره 30768 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.


پیش از جنگ تحمیلی شهركی توریستی – گردشگری به نام ولیعصر و روستایی به نام خَیِن در كنار نهرخین وجود داشته كه این روزها جز مسجد ولیعصر كه در دوران دفاع مقدس به عنوان سنگر استفاده می‌شده و یك قبرستان قدیمی، چیز دیگری از این شهرك گردشگری باقی نمانده است.
از مسجد ولیعصر نیز تنها یك شبستان و سردر ورودی باقی مانده و دیوارهای صحن و سایر بخش‌ها از بین رفته‌اند.
مسجد دارای یك سردر ورودی با چفد تیزه دار از نوع شبدری كُند می‌باشد.
قوس ورودی دارای تزییناتی تركیبی از آجر و كاشی به صورت معقلی بوده كه این روزها، تنها چند كاشی سبز و آبی رنگ از آن برجای مانده است.
ورودی شبستان نیز دارای چَفدی تیزه ‌دار از نوع پنج او هفت تُند می‌باشد و آسمانه (پوشش) شبستان مسجد را گنبدی نار با قوسی تیزه ‌دار به‌ صورت یك پوسته بر زمینه دایره تشكیل می‌دهد كه به روش گردچین اجرا شده است.
در این روش رگهای آجر متمایل به مركز گنبد هستند و به صورت شعاعی چیده می‌شوند.
چفد تشكیل دهنده‌ ی گنبدشبستان ازنوع شبدری تُند است و این چفد باربر بوده و از لحاظ نیارش (ایستایی) برای پوشش خارجی گنبد (خود) پوشش منطقی و مناسبی به شمار می‌رود.
بدنه‌ ی خارجی شبستان دارای تعدادی ستون به صورت پیل پابوده كه علاوه برآذین بنا نفش پشتبند را برای شبستان بازی می‌كنند و در ایستایی آن تاثیر دارند.
دور تا دور دیوارهای داخلی شبستان تاق‌نماهایی با چفد مازه‌ دار كنُد ساخته شده‌اند كه در آنها بازشوهایی به ابعاد متفاوت جهت كوران هوا متناسب با اقلیم منطقه تعبیه شده است.
فضای داخلی شبستان شامل تزیینات گچبری برجسته و برهشته بوده كه به‌ صورت یك رینگ در قسمت پاتاق گنبد سرتاسر دیوارها را پوشانده‌اند كه اكنون بخش اندكی از آن باقی مانده‌ است.
محراب مسجد نیز شامل گچبری‌های برجسته متشكل از اشكال اسلیمی، هندسی و آیات قرآن می‌باشد كه به ‌صورت زیبایی با همدیگر تركیب شده‌اند.
شبستان مسجد دارای سه ورودی است كه یكی از آنها مقابل محراب و در آكس ورودی اصلی مسجد قرار گرفته و دوتای دیگر در دو ضلع كناری محراب جای دارند.

مسجد ولی عصر بنایی ارزشمند ، یادگاری از دوران پهلوی

یادمان شهدای نهر خین خرمشهر در فاصله حدود سه كیلومتری میدان مقاومت خرمشهر و پس از پل غیر همسطح این مسیر قرار دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید