بنر هدر

موزه شوش از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه شوش با نمایی آجری و ۵۵۰ ‏متر مربع زیر بنا، در میان باغی به وسعت ۱۴,۶۳۵ ‏متر مربع ساخته شده است. این موزه بر سر راه قلعه باستانی شوش و در روبروی بقعه دانیال نبی واقع شده است. موزه شوش یکی از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان است و آثار با ارزشی از دوران مختلف تاریخی را داراست.

موزه شوش از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان

این بنا از جاهای دیدنی شوش،در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و بنای آن همزمان با شروع حفاری های شوش و با به کار گیری بخش زیادی از آجرهای به دست آمده از کاوش های شوش و چغازنبیل ساخته و در سال ۱۳۴۵ گشایش یافت. داخل حیاط موزه بعضی از مجسمه ها و آثار باستانی در داخل محفظه های شیشه ای برای بازدید عموم قرار دارند.آنهایی که آسیب پذیری بیشتری دارند، درون ساختمان منتقل شده اند.

موزه شوش از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان

آثاری از شش هزار سال تمدن شوش در میان موزه شوش نمایش داده شده است.سرستون های گاو، مجسمه‌های مکشوفه از مسجد سلیمان و آپادانای شوش، مجسمه خدایان، مجسمه نوازندگان (ریشه موسیقی در شوش بوده است)، مهرها و پاکت‌های سفالی، سنگ وزنه به شکل حیوانات گوناگون، خمیرمایه‌های شیشه‌ای که دارای سیلیس هستند (بقایای کوره‌های شیشه‌گری هنوز در شوش وجود دارد)، تابوت‌های خمره‌ای سفالی، سفالی و سنگی، آجرنوشته‌های کشف شده در شوش و چغازنبیل، خط‌نوشته‌های اکدی، پارسی باستان، آرامی، ایلامی، سریانی، پهلوی میانه، گل میخ‌های تزئینی سفالی، آثار اشکانی و اشیایی مربوط به مندائیان (صابئین) و حتی برخی اشیای پس از اسلام بخشی از آثاری هستند که در شش تالار بزرگ موزه شوش می‌توانید آنها را ببینید.سنگ نگاره‌های لعابدار و رنگینی که در دیوار کاخ آپادانا بوده  و اصل آن در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شود، به شکل بازسازی شده به نمایش در آمده است.

موزه شوش از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان

موزه شوش یکی از معروفترین موزه های نگهداری اشیاء باستانی است.شهر باستانی شوش، در استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع است و از حدود سال ۴۲۰۰ پیش از میلاد مسیح، نقشی کلیدی در روابط میان بین الهنرین باستان و سرزمین ایران داشته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید