بنر هدر

آشنایی با موزه مردم‌شناسی فردوس (حمام خیروز)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

حمام خیروز یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر فردوس است که قدمت آن به اوایل دوره قاجار بر می گردد. این اثر تاریخی در فردوس، بین میدان صاحب‌الزمان و میدان گلشن و در ضلع جنوبی آرامگاه امامزادگان محمد و ابراهیم واقع شده و در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این حمام از جاهای دیدنی فردوس، به دلیل قرار داشتن در کنار مسجدی به نام خیروز (که در زمین‌لرزهٔ سال ۱۳۴۷ تخریب شد)، به این نام معروف شده‌است.

آشنایی با موزه مردم‌شناسی فردوس (حمام خیروز)

معماری این حمام مانند حمام های سردشت و کوشک در سطح منطقه منحصر بفرد بوده که در سال های اخیر پس از مرمت و بازسازی به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده شد که شامل دو بخش آداب و رسوم حمام در منطقه و مشاغل قدیم فردوس می باشد. فضاهای این حمام شامل ورودی، راهرو، بینه، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، گلخن و مخزن آب و هیزم دان می باشد.

در کف این حمام کانال های گربه رو وجود دارد که دود حاصل از گرم کردن آب حمام از آن عبور کرده و باعث گرم شدن فضای حمام می شود. جهت کاهش تبادل حرارتی بین داخل و خارج فضای حمام، بنای حمام داخل زمین قرار گرفته است که در مقابل زلزله نیز بر مقاومت آن می افزاید.

آشنایی با موزه مردم‌شناسی فردوس (حمام خیروز)

تأمین نور حمام از طریق هورنوهای پوشش تأمین شده است.و نکته جالب توجه در ساخت آن اینکه حمام طوری طراحی شده که آب قنات وارد بینه شده و پس از عبور از طول بینه از سمت دیگر آن خارج می شود.

گرمخانه زنانه و مردانه،خزینه زنانه و مردانه،لخن زنانه و مردانه،هیزم دان،نمازخانه،حوض ها و مخزن آب،گربه رو،فضاهای دوش زنانه و مردانه،و پایاب را از جمله بخشهای حمام خیروز تشکیل می دهند که در گذشته این بخشها مورد استفاده مردم شهر تون قرار می گرفته است.

این حمام تاریخی، برای مکان ایجاد موزهٔ مردم‌شناسی فردوس انتخاب شده و در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی آن با بیش از ۸۰۰ متر مربع زیربنا و ۲ هزار متر مربع محوطه برای تبدیل‌شدن به موزه در حال اجراست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید