پارک پردیسان ، یکی از محبوب ترین پارک های تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پارک پردیسان یکی از پارک های جنگلی تهران است که در منطقه ۲ واقع شده است. دسترسی مناسب به این پارک از جاذبه های گردشگری تهران، امکانات جالب توجه و همچنین فضای وسیع آن باعث شده است همه روزه افراد زیادی جهت گذران اوقات فراغت و ورزش به این پارک بیایند.

پارک پردیسان ، یکی از محبوب ترین پارک های تهران

معرفی پارک پردیسان

پارک پردیسان یکی از پارک های مشهور پایتخت است که در شمال غربی این شهر واقع شده‌ است. این پارک از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌ الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌ کند که پیوند آن‌ ها به وسیله دو پل برقرار شده‌ است.

پارک پردیسان ، یکی از محبوب ترین پارک های تهران

تاریخچه

طرح اولیه این بوستان در زمان پهلوی و متعلق به یان مک‌ هارگ آمریکایی می‌ باشد. ایده اولیه این پارک توسط اسکندر فیروز (ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست) شکل گرفت و برای یافتن شرکتی که بتواند آنرا اجرا نماید به آمریکا سفر کرده و بعد از بررسی شرکت های مختلف، شرکت WMRT آمریکا به عنوان پیمانکار انتخاب می‌ شود. در سال ۱۳۵۳ تعدادی ژاندارم جلوی فعالیت آن را گرفته و رام (رئیس وقت بانک عمران) با رایزنی‌ های خود موفق شده بود آن را به پروژه شهرک غرب اضافه نماید.

در این بین فیروز با فرح پهلوی تماس و از وی تقاضای کمک می‌ کند. فرح پهلوی نیز به گفته خود در مقابل محمدرضا شاه پهلوی زانو زده و تقاضای عدم وصل شدن ۳۰۰ هکتار پردیسان به ۵۰۰ هکتار شهرک غرب را می‌ نماید که با موافقت شاه تیر آن هایی که قصد شهرک سازی در آن اراضی گران‌ قیمت آن زمان را داشتند به سنگ می‌ خورد و عملاً اقدامات جدی در جهت اجرای طرح به عمل نیامد و با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و تنگناهای اقتصادی و شرایط خاص کشور، فعالیت های صورت گرفته تا سال ۱۳۶۵ بیشتر به منظور تثبیت محدوده طرح بوده است.

پارک پردیسان ، یکی از محبوب ترین پارک های تهران

امکانات پارک پردیسان تهران

موزه پارك پرديسان در راستای شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه بر ارزش های موجود برتنوع زیست‌محیطی در دل این پارک احداث شد تا با هدف تحقیقات موثر برای آزمایش کارشناسان محیط زیست و آموزش گروه های سنی مختلف، نقش بسزایی در خدمت رسانی به علاقمندان محیط زیست ایفا نماید. در موزه تنوع زیستی پارک پردیسان نمونه های تاکسیدرمی از گونه های کم یاب و در حد رکورد جهان قرار دارد، بطوری که هر آنچه در طبیعت ایران وجود دارد بصورت نمونه در آن نگهداری می شود و تمام کارهای مطالعاتی زیست محیطی بر روی آن ها صورت می پذیرد، بر این اساس این پارک را بزرگترین موزه تاریخ طبیعی خاورمیانه می نامند.

موزه آب پارک پردیسان تهران

موزه آب که در نوع خود طرحی بینظیر می باشد، یکی از طرح های منحصر به فرد پارك پردیسان می باشد که در دست اقدام می باشد، در موزه آب پارک پردیسان سیر و تاریخ تکامل آب از دوران استحصال در کشور با استفاده از آب انبار و کاریز به نمایش عموم در خواهد آورد. این پروژه با همکاری وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در دست اجرا می باشد.

کلینیک نگهداری حیوانات پارک پردیسان تهران

تاسیس و راه اندازی کلینیک تخصصی در پارک ملی پردیسان توسط سازمان حفاظت از محیط زیست صورت پذیرفت بطوری که در زمینه های تخصصی مانند: انگل شناسی، آزمایش خون، آزمایشات تحقیقاتی و معالجات حیوانات فعالیت دارد. در این مرکز انواع خزندگان، پستانداران، پرندگان و حیوانات اهلی و وحشی تحت درمان در می آیند. فراد مشغول در این کلینک یک دامپزشک و دو تکنسین می باشند، که جالب است بدانید در طول شش ماه نخست سال بیش از ۳۰۰ حیوان تحت معالجه تخصصی قرار گرفتند، از این رو این کلینیک به بیمارستان تخصصی حیوانات در بوستان پردیسان مشهور است.

سایر امکانات پارک پردیسان

در این پارک سالن سینمایی، مجموعه های بزرگ همایشی که فیلم های زیست محیطی را نمایش می دهند نیز وجود دارد، از دیگر امکانات مناسب پارک پردیسان می توان به پارکینگ های اختصاصی که برای رفاه حال شهروندان در بزرگراه همت و حکیم تهیه شده اشاره کرد، گفتنی است ساختمان سازمان محیط زیست، آزمایشگاه آلودگی آب و خاک نیز در پارک جنگلی پردیسان واقعا شده است.

پارک پردیسان ، یکی از محبوب ترین پارک های تهران

پارک بدون دخانیات

در سال ۱۳۹۳ پارک پردیسان از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست، پارک بدون دخانیات نام گذاری شد. پس اگر برای تفریح به این پارک زیبا رفتید، سعی کنید با خود قلیان و سیگار نبرید و از هوا و اکسیژن موجود در پارک استفاده کنید.

پل معلق آسمان

پل معلق آسمان که در آبان سال ۱۳۹۷ افتتاح گردید، ارتباط دهنده این پارک با فاز دوم پارک نهج البلاغه می باشد. این پل به صورت پیاده رو بوده و در ارتفاع ۶۵ متری از کف رودخانه احداث شده است.

مسیر دسترسی به پارک پردیسان تهران

پارک پردیسان استان تهران، که در شمال غرب تهران واقع شده است را می توان یکی از محبوب ترین بوستان های تهران از نظر دسترسی دانست، این بوستان بخاطر دسترسی های راحتی که به بزرگراه های مختلف دارد از اصلی‌ترین انتخاب‌های شهروندان تهرانی و یا مسافران عزیز برای خوشگذرانی می‌باشد. راه های دسترسی به پارک پردیسان به اینگونه می باشد، از شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق تهران به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از غرب نیز به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و منطقه بلوار مرزداران. جالبه بدانید که بزرگراه یادگار امام در راستای شمال-جنوب، پارک پردیسان را به دوقسمت جداگانه تقسیم کرده که برای پیوند دادن این دو قسمت پارک از دو پل استفاده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید