پل میر بهاءالدین قديميترين و بزرگترين پل در استان زنجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این پل قاجاری یکی از دیدنی های زنجان،تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است.بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل «میر بهاءالدین» که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد.وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید.یک محوطه‌ فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است.در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست. وقتی به پل رسیدید روی پل بروید و آن سمت پل باغ‌های شخصی زیبا را ببینید.راهی هم که در ادامه هست بسیار زیبا و پردرخت است. متأسفانه خیلی به این پل رسیدگی نکرده‌اند.هرچند وقتی‌که آن را می‌بینید شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود که جاذبه‌ای خاص و زیبا است و حیف است که در رسیدگی به آن کم‌کاری شده است.

پل میر بهاءالدین قديميترين و بزرگترين پل در استان زنجان

مشخصات پل

درازای پل حدود 100 متر است و عرض آن با احتساب جان پناه ها به 70/6 متر می رسد.ارتفاع پل در بلندترین نقطه آن از سطح رودخانه حدود 11 متر است پل دارای سه دهانه با طاق جناغی است دهانه میانی از دو دهانه دیگر بزرگتر است این پل، عمود بر رودخانه ساخته شده و برای قرارگرفتن در راستای جاده، انحنايی به دو انتهای آن داده اند .

یایه های پل برروی سطح سنگ فرش شده قرار دارد و از قطعات سنگ تراشیده و ملات آهکی ساخته شده و تا ارتفاع 40/1 متری سطح آب بالا آمده است.

در این ارتفاع، پاکار طاق و بدنه اصلی پل با آجرهايی به ابعاد 5*24*24 سانتی متر شروع می شود عرض پایه ها در پایین ترین قسمت آن حدود 80/6 متر است.برروی هر کدام از پایه ها، دو غرفه بر روی یکدیگر ساخته شده است. غرفه زیرین که کوتاهتر و دارای طاق گهواره ای است 4 متر عرض و 3/2 متر ارتفاع دارد. غرفه فوقانی با طاق جناغی پنج و هفت 60/4 متر ارتفاع و 4 متر عرض دارد.

 این غرفه ها که روی پایه های دیگر نیز تکرار شده، علاوه بر عبور دادن آبهای طغیانی، وزن و فشار وارد بر پایه ها را هم کم می کند. علاوه بر این تمهید ، برای کاهش وزن پل فضاهای جانبی سه دهانه بزرگ پل را به صورت توخالی درآورده اند تا طاق ها توان بيشتری برای تحمل فشار داشته باشد و غرفه های پایه جنوبی توسط راه پله مارپیچ شکلی به هم ارتباط دارد.

در بالادست و پایین دست پایه های پل، آب برهايی از سنگ برای تسهیل جریان آب ایجاد شده است. آب برهای بالا دست پل، چند ضلعی و آب برهای پایین دست نیم دایره شكل داده شده اند .

دهانه میانی و بزرگتر پل 14 متر عرض و 5/8 متر ارتفاع – از تیزه طاق تا سطح آب – دارد.دهانه های کناری نیز دارای 15/12 متر عرض و حدود 7 متر ارتفاع هستند.

پل تاريخی مير بهاءالدين را بايستی قديميترين و بزرگترين پل بر جای مانده بر روی زنجانرود دانست كه بيش از يكصد سال قدمت دارد و در فهرست آثار ملی به شماره 1448 به ثبت رسيده است .

پل میر بهاءالدین قديميترين و بزرگترين پل در استان زنجان

موقعیت مکانی

این پل از در شهرستان زنجان، محور جنوبی حومه شهر زنجان و در مسیر زنجان به کردستان (شهر زنجان در ابتدای جاده بیجار) بر روی رودخانه زنجانرود قرار دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید