کاروانسرای میدان خان بافق از بناهای زیبا و دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

میدان خان با قدمتی از دوره زندیه-قاجاریه می باشد.این بنای زیبا و دیدنی،درمسیر آستانه متبرکه امامزاده عبدالله(ع) ومسجد جامع در وسط شهر بافق واقع شده است.این مکان در بافت قدیم شهرقرار دارد و در گذشته ازنظراقتصادی واجتماعی دارای اهمیت زیادی بوده است.

این بنا از جاذبه های بافق، از مصالح خشت وگل وبا نمای اجری ساخته شده ودکان هایی کوچک وبزرگ،با رواق هایی متعدد دورتا دوراین مکان را فرا گرفته است.

در گذشته صدای چکش مس گران وآهنگران جلوه خاصی به این مکان می بخشیده وکرباس بافی،گیوه دوزی،پنبه زنی،و…به رونق این بازارافزوده است در وسط این بنا حوض آبی با درختانی ازخرما قراردارد که زیبایی آن را دوچندان نموده است در مجاورت میدان خان بناهای با ارزشی به چشم می خورد که نشان ازاهمیت وارزش این مکان تاریخی دارد که می توان به وجود کاروانسرا،آب انبار،مسجدجامع و…اشاره نمود.

کاروانسرای میدان خان بافق از بناهای زیبا و دیدنی

کاروانسرای میدان خان

این کاروانسرا درمیدان امامزاده عبدالله ودرکوچه منتهی به میدان خان می باشد که قدمت آن به دوره زندیه-قاجاریه بر می گردد.مساحت این کاروانسرا حدود ۵۲۰مترمربع می باشد که دارای اتاق هایی محقربا اندازه های متفاوت به چشم می خورد. مساحت صحن اصلی این کاروانسرا۱۴۰ مترمربع  و دارای ۱۱ اتاق محقرمی باشد که به وسیله راهروهایی به هم مرتبط هستند.اززیبایی های این بنا راهروهایی است که درگذشته به عنوان خنک جا ومحل ورود افراد استفاده می شده است. این بنابه شماره  ۳۶۱۷ درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرای میدان خان بافق از بناهای زیبا و دیدنی

حسینیه حوض بازو

حسینه حوض بازو در ابتدای میدان خان در بافت قدیمی شهر قرار داد که در ایام محرم و صفر، مراسم سوگواری و روضه‌ خوانی در آن برگزار می گردد.سطح مقطع حسینیه به شکل چهارضلعی و ورودی و خروجی حسینیه نیز در یک راستا است.حیاط مرکزی دارای ده صفه در دور تا دور حیاط است که سقف دو صفه به شکل گنبدی و بقیه بصورت محرابی ساخته شده است. عمده مصالح این بنا خشت و گل بوده و نمای بیرونی صفه ‌ها، تزئیناتی زیبا و آجرکاری به صورت حصیری دارد.در کنار این حسینیه آب انباری نیز بنام “حوض بازو”  وجود دارد.

کاروانسرای میدان خان بافق از بناهای زیبا و دیدنی

همچنین در گذشته، سمت بالای ایوان خروجی حسینیه پست خانه یا تلگراف‌ خانه بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید