کوه شاه جهان معروف به بام خراسان شمالی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شاه جهان با ارتفاع 3هزار و 51 متر به بام خراسان شمالی معروف است.شاه جهان از جاذبه های شیروان،به علت وسعت زیاد در سه شهرستان خراسان شمالی گسترده شده است.از شمال شرق در شهرستان فاروج، از شمال و شمال غرب در شهرستان شیروان و از جنوب در حوزه شهرستان اسفراین می باشد.در شمال شاه جهان روستاهای بلقان،اسطخری و امیرانلوی شیروان قرار دارد.در جنوب کوه روستای جهان،نوده بام، بانی اسفراین قرار دارد،در شرق روستای تبریان فاروج قرار دارد،از غرب به النگ زار بسیار زیبا و وسیع دشت میدان جیک وصل است و در انتهای غربی میدان جیک قله کرکزای قرار دارد.

کوه شاه جهان معروف به بام خراسان شمالی

علت نام گذاری شاه جهان به این نام وجود قبر زنی سرداره بنام شاه جهان است که حدود 300 سال قبل فرمانروا یا کد خدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.

پوشش گیاهی شاه جهان درختان ارس ، زرشک کوهی ، کاسنی ، پونه ، آنخ ، آق باش،اسطوقودوس ،انواع درمنه،گون،سیاه تلو،انواع گلهای لاله وحشی و مراتع وسیع و صدها گونه ناشناخته دیگر است.

شاه جهان به لطف پوشش گیاهی مناسب و آب فراوان زیستگاه بی شماری از جانوران و تحت عنوان پارک ملی ساریگل است وجود گله های قوچ و میش،کله بز،در هر دره ای به چشم می خورد و شکارچیان زیادی را به وسوسه می اندازد.گرگ، پلنگ ، روباه ، شغال ، آهو ، گراز ، گربه وحشی پالاس،مارمولک،موش،مار،خرگوش و تشی و از پرندگان کبک،تیهو،کبوتر،بلدرچین و عقاب طلایی مکررا مشاهده می شود.

کوه شاه جهان معروف به بام خراسان شمالی

در ضلع شمال غربی قله برفچال واقع است و به علت این که اشعه زرین خورشید کمتر به آن می رسد تا اواخر مرداد ماه برف دارد در سالهای گذشته برف آن تا زمستان بعدی می ماند.

چشمه کبابی در شمال قله، چشمه های تخت رستم وچشمه رستم درکاسه قله و رودخانه بیدواز رود پرآبی است که از ارتفاعات شاه جهان سرچشمه می گیرد و وجود یک آبشار بسیار زیبا در دامنه شمالی قله و در دره ای زیبا مشرف به اسطخری معروف به آبشار اسطخری است،که گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را جذب می کند.

روستای خسرویه در دامنه رشته کوه های شاه جهان و در شمال شرق آن در دل دره ای سرسبز جای گرفته است.باغات میوه زیادی دارد و از روستاهای هدف گردشکری استان است.روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است،خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجفی قوچانی است.

کوه شاه جهان معروف به بام خراسان شمالی

در دامنه های کوه دام های زیادی از عشایر و روستائیان به چشم می خورد و با وجودی که پوشش نسبتا خوبی دارد اما چرای دام باید با نظارت و کنترل بیشتر و مناسب با مراتع پیش برود.به برکت نزولات آسمانی در شاه جهان وجود آب در ارتفاعات پایین و پیرامون آن کشاورزی دیم و آبی و باغداری بسیار رایج است.

نمونه آن روستاهای بلقان و اسطخری در شمال،هشت مرخ،استاد و خسرویه در شمال شرق،تبریان در شرق،نوده بام و جهان در جنوب که باغات انگور،گلابی،گیلاس،آلبالو،زردآلو،هلو و سیب فراوان می باشد،در جنوب شاه جهان باغات دیمه بادام زیادی وجود دارد که مربوط به طرح طوبی در اوایل انقلاب است و محصولات خوب و فراوانی دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید