کویر حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کویر حلوان از جاذبه های طبس، نامش را از روستای حلوان گرفته است؛ روستایی با خانه های گلی و نخل های بلند. خرمای حلوان، مثل ریگزارش، حرف ندارد.ریگزار حلوان در حاشیه روستای حلوان و در شمال شهرستان طبس استان خراسان جنوبی قرار دارد و در واقع گوشه ای از کویر مرکزی ایران است.این ریگزار از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات «پیر حاجات» طبس، از جنوب به محور ارتباطی شهرستان خور به طبس، از شرق به کوه ها و ارتفاعات «عاشقان» و از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران محدود می‌شود.

کویر حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران

پهنه این کویر، پوشیده از ریگزار است و در نواحی شرقی و شمالی در حاشیه ریگزار باتلاق‌های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارند. فاصله شمال به جنوب ریگزار در بیشترین حالت 40 کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در نواحی مرکزی در حدود 14 کیلومتر و در نواحی شمالی 5 کیلومتر است. به دلیل وجود معادن فراوان در این ارتفاعات جاده‌های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این منطقه را آسان کرده اند.

کویر حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران

تنوع بالای گیاهی و جانوری

ریگزار حلوان، گستره ای شمالی جنوبی دارد و در مناطق جنوب شرقی آن با ارتفاعات عاشقان پیوند می‌خورد که این تلاقی کوه و ماسه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است. در محیط شرقی این مثلث ماسه ای، تپه ها بیشترین ارتفاع را دارند و ارتفاع آن‌ها از کف دشت در حدود 80 متر است که با حرکت به سمت غرب با کاهش ارتفاع همراه هستند. در جنوب شرقی، محل تلاقی کوه و ریگ، دره ها و گذرگاه های زیبایی پدید آمده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد.

پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه ای همچون قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل که به سمت شرق از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان نمک پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان، جای می‌گیرند.

به دلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب، پوشش جانوری ریگزار حلوان هم غنی است. در کویر حلوان انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، پا مسواکی، موش صحرایی و انواع آگاما و جکو زیست می‌کنند و همین تنوع بالای گیاهی و جانوری، از حلوان طبیعتی دیدنی ساخته است.

در ریگزار حلوان می‌شود همه زیبایی های کویر ایران را یک جا دید.

کویر حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به حلوان از اواخر پاییز تا اوایل بهار است که هم هوای خنکی دارد و هم احتمال مواجه شدن با حیوانات کویری و گزش مار و عقرب کمتر است. در این فصل حتی می توانید شبتان را به آرامی  در دل کویر اتراق کنید.

مسیردسترسی

از چند مسیر می‌توان به حلوان رفت؛ جاده ارتباطی خور به طبس بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک خور از جنوب این منطقه عبور می‌کند.همچنین از طریق همین محور پیش از سه راهی جعفرآباد چند آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ می‌گردد.پس از سه راهی جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی به سمت روستای حلوان و سپس جاده فرعی دیگری به سمت روستای خیرآباد به این ریگزار منتهی می‌گردد.

تمام مسیر با منظره‌ای از کویر زینت بخشیده شده که می‌توانید از زیبایی‌ها و آرامش آن لذت ببرید.

در سفر به شهر زیبای طبس سری به جاهای دیدنی طبس همچون سد تاخیر شاه عباسی، غار حلوان، قلعه اسماعیلیان، باغ گلشن و کاروانسرای خان بزنید تا با فرهنگ و گذشته‌ی طبس آشنا شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید