بنر هدر

آبشار پونه زار از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار زیبای پونه زار را باید به عنوان یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان دانست. این آبشار که یکی از دیدنی های طبیعی بسیار جذاب در این استان است، در دره ای زیبا که نام آن هم پونه زار است و در ارتفاعات زاگرس مرکزی قرار گرفته است. در واقع می توان به جدیت گفت که قرارگیری این آبشار از جاذبه های فریدونشهر،در دل این ارتفاعات بیشترین سهم از معروف شدن و زیبایی این جاذبه را بر دوش کشیده است زیرا به آن چشم اندازی فوق العاده زیبا و دیدنی هدیه داده است.

آبشار پونه زار از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان

آبشار زیبا و پرآب پونه زار  به دلیل رویش پونه در مسیر آبراهه های آن به آبشار پونه زار و به زبان گرجی ” بیدنیایی”معروف شده است.

آبشار پونه ‌زار فریدون شهر دارای بیش از ۷۵ متر است. منبع آب گوارایی که از این آبشار سرچشمه می گیرد از چشمه‌ های ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف‌ ها و یخچال‌ های قله های سر به فلک کشیده ی ارتفاعات زاگرش نشات گرفته اند و پس از گذراندن مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرکان که در اعماق دره‌ های گودِ مناطق کوهستانی متراکم غرب استان اصفهان می ‌ریزد.

 این آبشار دارای دیواره هایی پوشیده از گیاه خزه سنگ است که به آن شکلی زیبا و عجیب قریب داده است و به همین خاطر نیز برای بسیاری از افراد جالب و دیدنی می باشد.

در محلهای ريزش آب خزه های سرسبز دائمی تشكيل شده است. در پايين دست آبشار چندين واحد پرورش ماهی احداث شده و در اطراف آبشار درختان زرشك وحشی به چشم می خورد.

هر گوشه ای از این آبشار را که بنگریم از زیبایی اش می توام لذت برد، حسی که با دیدن این آبشار به انسان دست می دهد این است که تمام اجزای آن به زیبایی کنار هم چیده شده اند.

آبشار پونه ‌زار فریدون شهر از چندین سر چشمه تشکیل شده است. یکی از سرچشمه‌ ها در فاصله ی ۲ الی ۳ کیلومتری بالا دست آبشار قرار گرفته است و در میانه ی راه چند چشمه ی دیگر به آن اضافه می ‌شود. سر چشمه‌ های مهم دیگری در کنار خود آبشار قرار دارد که در مسیر پاکوب آبشار مشخص هستند. تمامی سر چشمه‌ های این آبشار دائمی هستند و در تمامی فصل های سال، این آبشار با نمایی زیبا خود ‌نمایی می ‌کند.

باید بدانید که آب آبشار پونه ‌زار فریدون شهر از دره ی دربند به دره ی پونه ‌زار می‌ ریزد و در منطقه ی ییلاقی همستان به رودخانه ی یلان متصل می‌ گردد. آبشار پونه ‌زار فریدون شهر که از تمام قسمت‌ های آن آب جاری است.

آبشار پونه زار  فریدونشهر یکی از زیباترین و دیدنی ترین  آبشارهای ایران است که بسیاری از گل های وحشی و دارویی ایران را می توان در کوه های اطراف این آبشار پیدا کرد.

آبشار پونه زار از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان

این آبشار زیبا آن قدر فضایی زیبا و جذاب دارد که علاقه مندان به طبیعت و جاذبه های طبیعی زیادی را به خود جذب نموده است. این آبشار از جمله مناطقی است که محیط مناسبی را برای اسکان چند ساعته برای طبیعت گردان به وجود می آورد و علاوه بر آن، محیط اطراف آن به قدری زیبا است که کسی دلش نمی آید تا آن را از دستت بدهد.

لازم به ذکر است آبشار پونه زار فریدونشهر در تمام فصول سال آب داشته البته به جز فصل زمستان که یخبندان می شود و از پر جاذبه ترین مکان های تفریحی و گردشگری این منطقه به شمار می رود.

مسیر دسترسی

این آبشار زیبا بعد از روستای چغیورت(پشت کوه) و با حدود نیم ساعت پیاده روی در نزدیکی روستای دربند واقع است.
از مسیر شهرکرد، جاده شیخ شبان، روستای کمیشک، سنیگرد، اسکندری، خویگان به شهر داران و از آن جا به طرف فریدون شهر حرکت می کنیم در مسیر خود روستا های برف انبار، خمسلو، خویگان، صادقیه، بیجگرد، پادجان را پشت سر می گذاریم تا به فریدون شهر برسیم که در ۱۷۰ کیلو متری شهرکرد و ۱۵۵کیلو متری شهر اصفهان قرار دارد. پس از عبور از فریدون شهر به یک سه راهی می رسیم که سمت راست آن بطرف پونه زار و مسیر چشمه لنگان می رود یعنی اگر جاده را مستقیم ادامه دهیم به چشمه لنگان می رسیم ولی مسیرمان را به سمت روستای چغیورت تغییر  می دهیم و از روستای چغیورت تا آبشار ۱۳ کیلو متر فاصله است و حدود ۱۸۳ کیلو متر نیز تا شهرکرد فاصله دارد که حدود ۲/۵ساعت زمان نیاز است.
در کنار جاده تابلوی آبشار مشخص است و محلی برای پارک وسایل نقلیه نیز در اطراف آن فراهم شده است، بعد از پارک کردن ماشین و گرفتن کوله بر پشت بعد از ۳ کیلو متر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین، به سر چشمه های آبشار میرسیم، بعد از لذت بردن از این همه چشمه که از تمام قسمت ها جاری است به سمت پائین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار به پائین حرکت می کنیم ، بعد از ۲۰۰ متر طی مسیر به سمت پائین، با زیبا ترین صحنه ای که معمولا در خواب و رویا قابل تصور است مواجه میشویم و بعد از سیر و سیاحت و رفتن به سمت دهانه آبشار از مسیر شرق دره در جاده پا کوب حرکت می کنیم تا به مراکز پرورش ماهی می رسیم، سپس به سمت تاسیسات پرورش ماهی رفته و از جاده خاکی پروش ماهیها به سمت محل پارک ماشین ها بر می گردیم ، مسیر شیب تندی دارد ولی بی خطر و راحت است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید