بنر هدر

معرفی آرامگاه امامزاده شهپیر از جاذبه های مذهبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سادات شهپیر در فاصله 20 کیلومتری جنوب دهدز در دو سوی رودخانه کارون و در جوار آرامگاه امامزاده شهپیر اقامت دارند جمعیت آنان نزدیک به 100 خانوار و در روستای حوض گل، پس قلعه، دهنو، لیرسیاه و گردلیدان زندگی می کنند گروهی از آنان نیز در شهر ایذه سکونت دارند.سادات شاپوری خود را از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و بعضی از نوادگان امام محمدباقر (ع) می دانند.

بنابر روایات رایج در بین اهالی منطقه نزدیک به 500 سال پیش امامزاده سیدنورالله ابن سیدنورالدین معروف به شاپور از اردبیل و با هدف هدایت و راهنمایی مردم به محل فعلی مهاجرت کرد و با استقبال گرم اهالی روبرو شد. اما بر روی سنگ قبر امامزاده تاریخ 820 هجری قمری حک شده است که نشانگر پیشینه ی سکونت سادات در این منطقه می باشد.

آرامگاه این امامزاده شریف از جاذبه های دهدز،که در روستای حوض گل واقع است، زیارتگاه اهالی منطقه به ویژه طایفه ی اورک می باشد که خود را مرید و یا در اصطلاح «ورداشته» و وابسته به این امامزاده می دانند و این امامزاده از محبوبیت و احترام فراوانی برخوردار است و سوگند به آن پایان بخش بسیاری از مسایل و اختلافات است. در سال 1383 با آغاز آبگیری سد کارون 3 ،چون آرامگاه امامزاده شهپیر نیز در محدوده دریاچه سد قرار می گرفت. با اخذ مجوز لازم از مراجع عظام شیعه، قبر امامزاده به مکان مرتفع تری انتقال پیدا کرد.
گروهی از این سادات به منطقه مشایخ مهاجرت کرده و در روستاهای دورک، دهنو و برنجگان از توابع شهرستان اردل سکنی دارند و از نظر جمعیت بیشتر از سادات ساکن در دهدز می باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید