باغ نارنجستان قوام یکی از بهترین دیدنی های شیراز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از بهترین دیدنی های شیراز، باغ نارنجستان قوام است که هم از نظر معماری و هم به خاطر گذشته ی شکوهمندی که داشته است، همیشه مورد توجه توریست های داخلی و خارجی بوده است.باغ نارنجستان قوام در شهر شیراز و در محله ی بالاکفت این شهر در نزدیکی خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی در شیراز محسوب می شود.این بنا متعلق به دوران قاجار و متعلق به یکی از خاندان های بزرگ آن زمان به نام خاندان قوام الملک بوده است و در واقع محلی برای برگزاری نشست های بزرگان قاجار، دیوانخانه و محل مراجعات مردم بوده است.

باغ نارنجستان قوام یکی از بهترین دیدنی های شیراز

تاریخچه باغ قوام

خاندان قوام در دوره قاجار مدت زیادی بر فارس حکومت می‌کردند و بناهای زیادی از آن دوره آنها به‌جا مانده، مثل باغ عفیف‌آباد، باغ کلانتر، باغ بیگلربیگی و همین مجموعه قوام.این مجموعه در طول سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ خورشیدی ساخته شده و کم‌کم بناهای دیگری به آن اضافه شده و آخرین مرحله آن یعنی آینه‌کاری و گچ‌کاری آن هم در ۱۲۹۸ به‌پایان رسیده.در دوران حکمرانی محمدرضا خان قوام‌الملک سوم، باغ قوام و عمارتش، بیرونی نامیده می‌شدند و کاربرد اداری داشتند؛ خانه زینت‌الملک اندرونی بود و خانواده قوام در آن زندگی می‌کردند. عمارت بیرونی محلی بود برای انجام کارهای سیاسی و نظامی یا برگزاری جلسه با نمایندگان دولت‌های خارجی.این دو بخش با تونلی به هم وصل می‌شدند و عمارت نارنجستان کنونی، همان «بیرونی» دوران قاجار محسوب میشد.سال‌ها زندگی در این خانه جریان داشت، تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۴۵ وقف دانشگاه شیراز شد.

باغ نارنجستان قوام یکی از بهترین دیدنی های شیراز

این باغ دیدنی های بسیار دارد و معماری منحصر بفرد آن، موردی است که در همان نگاه اول جلب توجه می کند، معماری چشمگیر و تلفیقی از المان های آینه کاری، کاشی کاری، گچبری های مزین و کنده کاری شده که از آن دوران تا به امروز، یکی از شاهکارها محسوب می شده و می شود.

در طراحی باغ نارنجستان قوام در شیراز از اصل تقارن استفاده شده است به این معنا که ایوان یا تالار آینه ی باغ در وسط و اتاق ها به صورت موزون و هماهنگ در راست و چپ آن قرار گرفته اند. روی دیوارهای ایوان، گچبری های بسیار زیبایی دیده می شود که یک نمونه ی واقعی از هنر دوران قاجار محسوب می شود. همچنین تمام کف سالن را کاشی های سفید و آبی مفروش کرده اند و به زیبایی آن افزوده اند. دیدن این همه جزییات با دقت، قطعا روزها زمان لام دارد بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورتی که می توانید، چند روز برای آن زمان بگذارید.

در مورد سقف این عمارت هم باید گفت در اتاق های کناری تالار آینه، سقف های بیشتر از چوب اما نه ساده و کاملا کنده کاری شده هستند. اما بعد از ورود به اتاق اصلی مجاور ایوان، با سقف آینه کاری شده و خیره کننده ی بسیار زیبایی روبرو می شوید که می تواند ساعت ها شما را مشغول خود نگه دارد.

باغ نارنجستان قوام یکی از بهترین دیدنی های شیراز

جاذبه‌های نزدیک

خانه زینت‌الملک: خانه زینت‌الملک که اندرونی عمارت قوام است، سالهاست که به موزه مشاهیر تبدیل شده. در این خانه سال‌ها زینت‌الملک قوامی ، دختر قوام زندگی می‌کرده. شهرت این خانه هرچند به پای خانه قوام نمی‌رسد، اما از نظر زیبایی با آن رقابت می‌کند.

مسجد نصیرالملک: این مسجد یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که با نارجستان قوام فاصله‌ای ندارد. این مسجد به‌خاطر شیشه‌های رنگی‌ و بازتاب نور به داخل آن، خیلی معروف است. این مسجد در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و کوچه نصیرالملک قرار دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید