بنر هدر

جاذبه تاریخی مذهبی بقعه شاهزاده ابراهیم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در شهر کاشان، بقایای بسیاری از آثار گذشتگان را می‌بینید که در هرکدام از بناهای تاریخی آن همچون بقعه شاهزاده ابراهیم و حمام فین کاشان داستان‌هایی را از گذشته در خود جای داده‌اند.بعضی دیگر هم از آفرینش‌های طبیعی بهره برده‌اند و به زیباترین شکل آراسته شده‌اند.شهر کاشان یکی از توریستی‌ترین مقاصد سفر محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند و لحظات خوشی را در بازدید از این شهر برایتان رقم می‌زند. اگر می‌خواهید به کاشان سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم راهی بقعه شاهزاده ابراهیم از جاذبه های کاشان، شوید و از آثار به جای مانده آن دیدن کنید.

جاذبه تاریخی مذهبی بقعه شاهزاده ابراهیم

این بقعه در 6 کیلومتری بیرون کاشان قرار دارد که نرسیده به باغ تاریخی فین در یک دشت هموار و با منظره‌ای جالب جلوه‌گری می‌کند. بقعه شاهزاده ابراهیم در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری و توسط زنی از اهالی فین کاشان به نام خاله بیگم ساخته شده است.

این زیارتگاه دارای دو صحن کوچک و بزرگ و یک ابنمای بزرگ در صحن اصلی می باشد , که طرفین ان  را سرو های کهن سر به فلک کشیده در بر گرفته و سایه خنکی را بوجود اورده اند . بر سر در وردی داخل صحن بزرگ مجمسه شیری برجسته با گچ ساخته اند. روبه روی درب ورودی ایوان بلند و کنگره دار و با صفا وجود دارد که با اینه کاری و گچبری و نقاشی تزیین شده است.دو گلدسته بزرگ و دو گلدسته کوچک و گنبدیهرمی شکل در وسط به زیبای ان افزوده است. داخل حرم امام زاده , دیوارها و سقف, با گچبری و اینه کاری جالب تزیین نموده , و روی جرزها و ستون ها نیز نقاشی شده است. نقاشی های این بقعه اثر میرزا عبد الرحیم ضرابی است.روی قبر شاهزاده ابراهیم ضریحی ظریف و مشبک ساخته شده است و در قسمت پایین پای شاهزاده مسجدی برای عبادت و دعا وزیارت زائرین ساخته اند .

در طرفین شمال و جنوب حرم دو درب کنده کاری شده وجود دارد که به دو صحن کوچک و بزرگ مرتبط می گردد .در صحن کوچک حوضی کوچک و سروی کهن سال و تعدادی قبر برجسته مومنین وجود اد . در طرف راست این مجموعه حیاط خلوتی دارای چند اتاق و لوازم زندگی برای متولی این ریارت و همچنین غرفه های متعددی که گرداگرد صحن بزرگ ساخته شده است . این مجموعه را دیوار خشتی قطوری شبیه دیوار قلعه در بر گرفته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید