معرفی بقعه متبرکه بی بی سیده خاتون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه بی بی سیده خاتون یکی از مکان های زیارتی در شهرستان شهرضا میباشد. نسب این امامزاده بنا به اعتقاد مردم و اهالی شهر به حضرت امام سجاد(ع) می‌رسد، البته برخی بر این باورند که این امامزاده از زنان سیده و شجاع دوران آل‌بویه بوده و برخی دیگر وی را از زنان سیده و عالمه زمان خود، از خاندان آل‌مظفر و مدافع دین و مذهب می‌دانند که با نوعی نیرنگ به دست حکام ظالم وقت به شهادت رسیده است.

معرفی بقعه متبرکه بی بی سیده خاتونبخشی از مساحت این بنا در زمان پهلوی به تصرف اماکن دولتی در آمده و اکنون حدود ۳۵۰۰متر مربع از آن باقی مانده و در حال حاضر مساحت باقی مانده شامل ۱صحن جامع ،۲مسجد، یک سالن و تربت‌خانه می‌باشد.
این بنا از جاذبه های شهرضا،در واقع تا سال ۱۳۵۶ بنایی با مصالح خشت و گل بوده که در سال ۱۳۵۸ مراحل بازسازی آن توسط خیرین و مردم آغاز و در همان سال به اتمام رسیده است؛ از سال ۱۳۸۰با همت هیئت امنا آستانه و زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا طرح و نقشه جامعی تهیه و بر اساس آن احداث بنای جدید امامزاده آغاز شده است.
بقعه متبرکه بی‌بی سیده خاتون شهرضا ۹۰۰ سال قدمت دارد، مساحت معماری این بنا ۷۰۰۰ مترمربع و مربوط به دوران آل‌مظفراست.
مساحت کل صحن امامزاده بی‌بی سیده خاتون سلام الله علیها ۴۵۰۰ متر و مساحت زیر بنای بقعه ۲۵۰۰ می‌باشد.
ارتفاع گنبد کاشی‌کاری شده و دوپوش امامزاده از کف ۱۴ متر است و ضریحی چوبین و معرق‌کاری شده که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، در ابعاد ۴×۲ روی سنگ مزار و داخل بقعه قرار دارد. تزیینات داخل بقعه فاقد هر گونه تزیینات گچ‌بری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری می‌باشد.
این مکان تاریخی درشمال شرقی شهرضا است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و بودن آن در مسیر اصفهان و شیراز بیشتر مورد توجه مسافرین، زایرین و مردم شهر است.
در این مکان مقدس علاوه بر بی‌بی سیده خاتون دو تن از صالحان و پارسایان نیز به نام‌های شاهزاده «ابراهیم» و «اسماعیل» نیز در حرم این بزرگوار آرمیده‌اند؛ علاوه بر این، در جوار این آستانه، بزرگان و علمای بزرگی همچون، شیخ ملا علی نوری، شیخ مهدی نوری، محمدباقر کودک و بانومجتهده ملا حبیبه به خاک سپرده شده‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید