خانه طباطبایی ها عروس خانه های تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از زیباترین و دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان، خانه طباطبایی هاست که در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه که از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می رود به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی از تجار معروف فرش آن زمان – در سال ۱۲۵۰هجری قمری ساخته شده است.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

درباره خانه طباطبایی در کاشان

خانه طباطبایی در کاشان، در یکی از محله های قدیمی شهر قرار گرفته است. معمار این بنا، شخصی به نام علی مریمی کاشانی بوده است. این شخص، از معمارهای به نام شهر کاشان است که در قرن سیزدهم زندگی می کرده است و به غیر از این خانه، بناهای معروف زیاد دیگری را هم مثل خانه بروجردی ها و خانه امین الدوله را عهده دار بوده است. البته سنگ بنای این عمارت را سید جعفر طباطبایی گذاشته است و به همین دلیل، خانه به نام او ثبت شده است.

خانه طباطبایی در کاشان، مساحتی برابر ۴۷۳۰ متر مربع دارد و تاریخ آن به سال ۱۲۵۰ قمری برمی گردد. سبک معماری خاص آن و استفاده از طاق ها، ستون ها، تزیینات زیبا و دلنشین، در کنار گچبری های چشم نواز باعث مشهور شدن آن به عنوان یکی از بهترین مکان های کاشان که ارزش دیدن دارد، شده است.

در ابتدای هشتی خانه، ۲۰ پله وجود داد رکه باید از انها پایین بروید تا به حیاط خانه برسید، بعد از گذر از این ۲۰ پله وارد حیاط بزرگ و دل نشین خانه که با استخر بزرگ و زیبایی تزیین شده است، می رسید. در ۲ طرف این حوض بزرگ هم شش با غچه ی هشت صلغی سریبز به چشم می خورد که باعث زیباتر شدن حیاط شده است.

خانه طباطبایی ها عروس خانه های تاریخی

معماری خانه طباطبایی ها

شیوه معماری خانه طباطبایی ها از شیوه معماری درونگرا و حجاب دار پیروی می کند که در آن گودال باغچه به کار گرفته می شود.

شیوه گدال باغچه سبب شده خانه طباطبایی ها را در موقعیتی گود و تقریبا یک طبقه پایین تر از همکف قرار بگیرد.دلیل استفاده از این شیوه متداول در کاشان بر می گردد به گرمای زیاد این منطقه در طول سال که تحمل آن کار سخنی است. البته یک دلیل ساخت این شکلی خانه بر می گردد به زلزله عظیمی که در کاشان رخ داده است. زلزله ای که به معماران نشان داد خانه های با شیوه گودال بغچه استحکام بیشتری جلوی زلزله نشان داده اند.

خانه طباطبایی ها چهل اتاق، چهار حیاط، سه بادگیر و چهار زیرزمین دارد که همگی به طرز ماهرانه ای به یکدیگر مرتبط هستند. دو حیاط این بنا درونی بوده و از بیرون به آن دیدی وجود ندارد. ایجاد ارتباط مابین اعضای خانه یکی از نشانه هایی است که وفاداری معمار به شیوه درونگرا و حجاب دار را بیش از بیش آشکار می کند. در حیاط بیرونی خانه طباطبایی ها شما یک درخت هشتاد ساله می بینید.

خانه طباطبایی ها عروس خانه های تاریخی

شاه نشین بزرگترین قطب زیبایی در خانه طباطبایی ها است. این قسمت از خانه به دلیل اینکه مخصوص پذیرایی از مهمان ها و بازرگان ها بوده و در آن قرار بوده جشن برگزار شود بسیار مورد توجه معمار و هنرمندان سازنده خانه طباطبایی ها بوده است. تزئینات نقاشی در کنار مقرنس و قطار بندی سبب شده که سقف همانند یک پارچه خوش رنگ و نگار به نظر برسد که در بعضی جاها به بهترین شکل پف کرده است. برای اینکه این فضا بزرگتر به نظر برسد، آیینه کاری زیادی در آن به کار رفته است.

پنجره های مشبک که عموما با چوب ساخته می شدند اینجا به واسطه خلاقیت و جسارت گچ بر جوان نصیر الملک همگی با گچ ساخته شده اند. نورگیر ها و پنجره های مشبک رنگی نور را به دورن این اتاق می کشانند. این اتاق به دو اتاق کناری متصل می شود تا جایی برای راحتی مهمان ها باشد.

در روبه روی تالار شاه نشین ایوانی وجود دارد که هنر آیینه کاری و گچ بری در آن به سر حد کمال رسیده است. سقف آن همانند نقش فرش بسیار ریز و بهم پیوسته است هنگامی که در زیر آن دراز می کشید احساس می کنید فرشی بر روی سقف قرار دارد.

نقش سقف از طرح های لچک و ترنج فرش های کاشانی پیروی می کند. آینه کاری های این قسمت به شکل ستاره است.

اتاق های اطراف بخش های مهم همگی تقریبا شبیه هم هستند، آیینه های رنگی در آنها قرار دارد و هنگام تابش نور در آنها، فضای جالبی به اتاق می دهد.

خانه طباطبایی ها عروس خانه های تاریخی

خانه ی تاریخی ظباطبایی، از بناهای با ارزش ایران و شهر کاشان است که حالا در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و تا حالا ۲ بار مرمت و بازسازی شده است. این خام یکی از بهترین دیدنی های کاشان محسوب می شود و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

چرا باید از این مکان دیدن کرد؟

معماری ایرانی شامل هنر گچبری، آینه کاری، ساخت بنا متناسب با شرایط اقلیمی منطقه، هنر کاشیکاری، نقاشی روی دیوار همگی در این مکان قابل مشاهده هستند.

توضیح: اکثر خانه های تاریخی کاشان در خیابان علوی هستند بنابراین میتوانید دریک روز از چند خانه تاریخی همین خیابان دیدن کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید