بنر هدر

دژ میر غلام هاشمی یکی از آثار تاریخی استان ایلام

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه میر غلام هاشمی مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شهرستان دره شهر، روستای هاشم آباد واقع شده و این اثر از جاذبه های ایلام،در تاریخ ۱۶مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه میر غلام هاشمی از آثار تاریخی استان ایلام و ثبت شده در فهرست ملی است که متاسفانه ریزش و ترک برداشتن دیوارهای این قلعه حال روز بدی را در انتظار خود دارد.استان ایلام دارای آثار تاریخی متنوعی از دوران مختلف است که در این بین شهرستان دره شهر از توابع این استان پر از آثار تاریخی به خصوص از دوران ساسانی است.در استان ایلام به فور قلعه های تاریخی یافت می شود و در اکثر نقاط استان ایلام به خصوص در شهرستان دره شهر وجود دارد.

دژ میر غلام هاشمی یکی از آثار تاریخی استان ایلام

قلعه میر غلام هاشمی طبق سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا ، در سال ١٣٠٣هجری قمری ، توسط میرغلام هاشمی حاکم وقت در روستای هاشم آباد ساخته شده است.

بنای قلعه به سبک دوره قاجاری و به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و ملات گچ ساخته شده که در زمان خود کاربرد نظامی- مسکونی داشته است. با توجه به گذشت قریب به یکصد سال از ساخت قلعه سیکان ، وضعیت ظاهری این بنای تاریخی به دلیل سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته از استحکام قابل توجه ای برخوردار است به طوریکه اسکلت ظاهری بنا سالم باقی مانده است.بنای مذکور دارای پلانی تقریباً مربع شکل و به ابعاد ۴۰/۲۹*۵۰/۳۱ متر است.در راس شمال شرقی و غربی دو برج نگهبانی دارد.در مجموع قلعه دارای سی و پنج اتاق بوده است و به صورت تو در تو به یکدیگر مرتبط هستند.ضلع های شرقی و غربی آن کاملاً قدیمی است.

دژ میر غلام هاشمی یکی از آثار تاریخی استان ایلام

از دیگر خصوصیات این قلعه می توان به وجود سه عدد اتاقک نگهبانی در دو راس ضلع غربی و بالای سر در ورودیهای ضلع شمالی اشاره نمود که احتمالاً محلی برای دیده بانی بوده است و علاوه بر آن دور تا دور قلعه در قسمت بالای پشت بام با ارتفاع حدود یک متر جان پناه داشته که به شکل کنگره مانند بوده است و این خود نشان دهنده این است که قلعه هم کاربرد نظامی و هم کاربرد مسکونی داشته است. نمای بیرونی قلعه با گل و گچ اندود کاری شده و هیچ فضای خالی در دیوارهای بیرونی آن به چشم نمی خورد. در وسط حیاط قلعه همانند سایر قلاع موجود در ایلام یک حوض تقریباً مربع شکل دارد که آب آن از طریق کانالی که از رودخانه منشعب می شود تامین می گردد که پس از گذر از زیر دیوار ضلع جنوبی قلعه وارد حوض شده و از ضلع شمالی قلعه نیز به خارج هدایت می گردد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید