بنر هدر

رودخانه بالیقلو ، یکی از مکان های گردشگری در اردبیل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اردبیل شهریست با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار که هرکدام از آن‌ها می‌تواند مقصدی جذاب برای سفرهایتان باشد. رودخانه بالیقلو چای (رودخانه ماهی دار) یکی از جاذبه های ادبیل است.

چای در زبان آذری به معنی رودخانه و بالیق به معنی ماهی است و از آنجایی که در گذشته این رودخانه محل ماهیگیری افراد بومی بود، به بالیقلو چای یا بالیقلی چای معروف شده است.

جاهای دیدنی اردبیل

آب بالیقلی چای از دامنه‌های جنوبی سبلان و رشته‌کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود از اردبیل می‌گذرد و راهی رودخانه قره سو می‌شود و در مسیر خود به زندگی کشاورزان و روستاییان بسیاری برکت و رونق می‌بخشد. این رودخانه همچون زاینده رود شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است و زاینده رود را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

میزان آبدهی این رودخانه در محل روستای گیلانده اردبیل 86 میلیون متر مکعب و دبی لحظه ای آن 26 متر مکعب در ثانیه است. حوزه آبریز آن 1600 کیلومتری مربع است و در محل پل الماس میزان آبدهی آن 116 میلیون متر مکعب است.طول این رودخانه 75 کیلومتری است که 50 کیلومتر آن در کوهستان و 25 کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

وجود بالیقلی چای حال و هوایی پرنشاط به شهر می‌بخشد و از آنجایی که از مرکز شهر می‌گذرد، سواحل آن پاتوق مردم اردبیل است.

این رودخانه در بین مردم ارزش و اهمیت بالایی دارد؛ هر ساله در جوار این رود مراسمی تحت عنوان آیین “نو اوستی” برگزار می‌شود که خوب است با آن بیشتر آشنا شویم؛ آیین نو اوستی با نیت برآورده شدن حاجات و آرزوها برگزار می‌شود و طی این آیین کهن آن مردم اردبیل صبح روز چهارشنبه آخر سال با در دست داشتن قیچی، کوزه سفالی و جارو به سمت رودخانه و پل هفت چشمه می‌روند تا مراحل آیین را به جای آورند. در این مراسم بانوان جوان از عرض رودخانه بالیقلو چای 7 مرتبه می‌گذرند و با فرو بردن قیچی در آن، آب را قیچی می‌کنند و به جارو زدن آب می‌پردازند. یکی از رسوم جالب این آیین پرتاب لنگه‌کفش کهنه در آب رودخانه است که مردم باور دارند که با این کار تنگناها و فشارها در سال نو از زندگی رخت برمی‌بندد. همچنین در رسمی دیگر کوزه‌های قدیمی خود را می‌شکنند (معتقدند در سال نو آب از نو متولد می‌شود) و کوزه‌های نو خود را از آب پر می‌کنند و به خانه‌هایشان بازمی‌گردند. تمام این آیین زیبا بر روی بالیقلو چای انجام می‌شود و هر ساله در روزهای پایانی سال حال و هوایی جالب و پرشور و نشاط بر پل هفت چشمه حاکم می‌گردد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل تماشای این آیین جالب را از دست ندهید.

رودخانه بالیقلو ، یکی از مکان های گردشگری در اردبیل

جاذبه های نزدیک

نزدیک‌ترین جاذبه های اردبیل به رودخانه بالیقلو چای پارک ساحلی (معلم)، پل یئدی گز یا هفت چشمه است پارک معلم در ساحل رودخانه واقع شده که می‌توانید ساعتی در آن به استراحت بپردازید و هوای مطبوع اردبیل لذت ببرید. پل هفت چشمه نیز بر روی رودخانه قرار دارد و دو طرف رودخانه را به هم وصل می‌کند. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و موزه مردم‌شناسی نیز دیگر دیدنی های اردبیل محسوب می‌شوند که فاصله‌ی کمی با رودخانه دارند .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید