بنر هدر

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان البرز یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت و گذار است. مجاورت با استان تهران از یک سو و همسایگی با مازندران از سویی دیگر این استان را به منطقه‌ای خاص تبدیل کرده است. این موقعیت جغرافیایی باعث شده تا هم از نظر طبیعی و هم تاریخی از بخش‌های سرآمد نقشه‌ی ایران باشد. استان البرز دارای روستاهای کوچک اما زیبا و بکری هم هست. (مثل روستای بَرَغان!) این روستاها عموما تفرجگاه تهرانی‌ها برای گذر از شلوغی‌های این شهر در روزهای تعطیل است. روستای برغان ، بهشت بکر البرز است که هم پیشینه‌ی تاریخی دارد و هم می‌توان چشم‌اندازهای بی نظیری از ایران را در آن دید.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

روستای برغان از جاذبه های گردشگری کرج،به موازات بهره‌مندی از طبیعتی زیبا، جاذبه‌های گردشگری تاریخی مختلفی را نیز در خود جای‌داده که این جاذبه‌ها نیز طرفداران و گردشگران خاص خود را دارد. برغان از مناطق بسیار زیبای استان البرز محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به اتوبان کرج – قزوین می‌تواند شاهد افزایش تعداد گردشگران در خود باشد.

سرسبزی، طراوت و خرمی روستای برغان گردشگران زیادی را به وجد می‌آورد. رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، از کنار این روستا عبور می‌کنند. این روستا، چشم‌اندازها و مناظر دلپذیری دارد و سیمای عمومی روستای برغان از سرسبزی، طراوت و خرمی سرشار است و گردشگران را به وجد می‌آورد به همین دلیل به‌عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته‌شده است.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز استقرار دارد و خانه‌های روستاییان نیز از شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی تأثیر پذیرفته و شکل گرفته است.

منطقه پای کوهی برغان، چشم اندازها و مناظر دلپذیری دارد و گستره باغات، مزارع سرسبز، حواشی رودخانه‌های شاهرود و سنج و چشم‌انداز کوه‌های اطراف، جلوه‌های متنوعی از زیبایی‌ها را به ویژه در بهار و تابستان به نمایش می‌گذارند.

بازی‌های بومی مانند الک‌دولک، کلاه دربرک، تپه کا (چل توب) و سه کوره در میان روستاییات رواج دارد و از غذاهای معروف روستای برغان می‌توان به دیزی محلی، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد.

انواع آلوچه، توت، گردو، عسل، لبنیات و گوجه برغانی از انواع سوغاتی‌های روستای برغان است.

جاهای دیدنی روستای برغان

مسجد جامع برغان

از سال‌ها پیش مسجد جامع در این روستا محل تجمع مردم در مراسم‌های مذهبی بوده است. تاریخ دقیق ساخت این بنا به درستی مشخص نیست. اما بعضی از سندهای تاریخی سن این مسجد را به ۸۰۰ سال تخمین زده‌اند. درست روبه روی مسجد تاریخی روستا، حسینیه‌ی اعظم قرار گرفته که از مکان‌های مورد احترام برای مردم روستا است.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

پل تاریخی برغان

این پل از بناهای دوره ی صفویه است که در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است. نام این اثر از تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ی ثبت ۱۰۸۲۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

رودخانه‌های خروشان

عبور دو رودخانه از نزدیکی روستا باعث شده تا بر طراوت فضای آن افزوده شود و پوشش گیاهی مناسبی در آن به وجود آید. این رودخانه‌ها، شاهرود و سنج نام دارند که از البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و پس از سیراب کردن طبیعت سرسبز به مسیر خود ادامه می‌دهند.

جاهای دیدنی کرج ، این همه جای دیدنی در کرج ؟

درختان کهنسال

به طور کلی، درختان کهنسال در جای جای روستا جای دارند، اما دو چنار کهنسال مسجد جامع از ارزش خاصی برخوردار هستند.

درخت چنار که در ضلع شمالی حیاط مسجد است از همه ی درختان قطورتر است و حدود ۱۲ متر طول دارد، اما این فقط یک درخت قدیمی و زیبا نیست، چرا که با کمی دقت سوراخی روی تنه ی آن به چشم می‌خورد و متوجه می‌شوید که تنه ی آن کاملا خالی است. درون تنه ی این درخت به شکل اتاقی است که بیش از ۱۰ نفر گنجایش دارد. در میان این اتاق یک حوض تعبیه شده و اطراف آن نیز سکوهایی برای نشستن وجود دارد. مردم بر این باورند که با بستن دخیل به این درخت به آرزوهای‌شان می‌رسند. درخت کهنسال ضلع جنوبی مسجد که به گرده‌ی بینه مشهور است محیطی برابر ۱۰ متر دارد. تنه ی این درخت توپر است و شاخه‌های سرسبز آن رو به رشد هستند. درختان کهنی در اطراف آن دیده می‌شود که همگی حاصل شاخه‌ها و جوانه‌هایی هستند که از کنار ریشه‌ی بسیار قطور آن روییده‌اند. درخت دیگری به نام نارون داربیخ نیز در روستا وجود دارد که دسته‌های مذهبی در عاشورا به سمت آن می‌روند و سپس به سمت تکیه باز می‌گردند.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

تپه کش کلا

کش کلا، نام تپه‌ای به ارتفاع ۱۲۰ متر است که در شمال برغان و در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد. بومی‌های منطقه، کش کلا را به معنای قلعه خشک تعبیر می‌کنند، چرا که در گذشته، قلعه‌ای باستانی بر فراز آن وجود داشته، اما امروزه اثری از آن دیده نمی شود. در دامنه‌ی این تپه قطعاتی از سفال مربوط به دوران اسلامی، به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره‌ی قاجاریه، وجود دارد که کنار درختان کهنسال گواه خوبی بر قدیمی بودن این تپه هستند.

بازار برغان

هیجان انگیزترین بخش سفر دیدن بازارهای شهر است. برغان با وجود اینکه مساحت زیادی ندارد، یکی از بهترین بازارهای بخش ساوجبلاغ را به خود اختصاص داده است. بازاری که در گذشته هم رونق زیادی داشت و امروز نیز برای گردشگران ومحلی‌ها جایی برای گشت و گذار و خرید محصولات روستایی است.

روستای برغان بهشت بکر استان البرز

چه زمانی به برغان سفر کنیم؟

برغان یکی از مقصدهایی است که سفر به آن فصل ندارد. در هر زمانی از سال می‌توانید زیبایی‌های منحصر به فردی را در آن ببینید. اما بهترین فصل برای سفر به روستای بکر البرز، تابستان و بهار است. زیرا هوا کمی معتدل‌تر می‌شود و می‌توانید به راحتی روستا گردی کنید.

اگر زیبایی بی حد را به سرمای هوا ترجیح می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم که پاییز هزار رنگ این منطقه از دست ندهید. طیف رنگ‌های زرد تا قرمز درختان، رویایی‌ترین منظره‌ها را به شما نشان می‌دهند.

اقامت

برغان مهمانخانه‌ی خاصی برای اسکان مسافران ندارد. اما تعدادی اقامتگاه بومگردی در آن وجود دارد و محلی‌ها نیز خانه‌ی خود را برای اقامت به مردم اجاره می‌دهند. گذراندن یک شب در یک خانه‌ی زیبا و صمیمی روستایی تجربه‌ای لذت بخش است. اگر در فصل گرم راهی منطقه شوید، می‌توانید در بخش‌های امن تر مناطق جنگلی چادر بزنید.

مسیر دسترسی

برغان در ۷۹ کیلومتری تهران و ۱۰ کیلومتری کرج قرار گرفته. بعد از پل اتوبان تهران – قزوین و گذشتن از کردان وارد جاده کردان – برغان می شوید. برغان آخرین روستای این جاده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید