بنر هدر

سفر به روستای سرسبز خفر (جهنم سفید)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای خفر در جنوبی ترین بخشهای استان اصفهان و در پهنای جغرافیایی شهرستان سمیرم واقع شده است. خفر از جاذبه های گردشگری نطنز،به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی منحصر به فرد، دارای جاذبه های بسیار قوی و کم نظیر اکوتوریستی در نیمه جنوبی ایران است.

سفر به روستای سرسبز خفر (جهنم سفید)

مردم روستای خفر، فارس هستند که به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت نموده اند. تنها پس از چند روز حضور و معاشرت با مردم خفر در میابید که خفری ها مردمانی مهمان نواز، صلح جو و صادق هستند و گویی سرشت این سرزمین، زیبایی های خود را به خلقیات مردم خفر هدیه داده است.

جاهای دیدنی نطنز ، طبیعت سبز در دل کویر

بافت مسکونی روستا متمرکز و در قسمت نسبتاً هموارتری به پیرامون روستا بنا شده است. بیشتر بناهای مسکونی، ایوان دار و  همچنان دارای معماری سنتی می باشند که با مصالحی همچون خشت، سنگ و چوب بنا شده اند. بخش هایی از معابر روستا سنگفرش شده اند و اثری از زباله چه در بخش های مسکونی و چه در طبیعت خفر به چشم نمی خورد که مشخص است مردم خفر با وجود خیل زیاد گردشگر، مشکل زباله را مدیریت نموده اند. ضمناً روستا دارای دو امامزاده می باشد که بسیار مورد اعتقاد و احترام مردم روستا هستند.
بر خلاف آنچه که در بهار و تابستان(فصل رونق گردشگری در خفر) به چشم گردشگران می خورد، خفر زمستان های بسیار سرد و پر برفی دارد، به گونه ای که اهالی، روستای خفر را “جهنم سفید” می نامند.

شغل برخی از مردم خفر دامداری می باشد اما مردم روستا بیشتر درآمد خود را از باغداری حاصل می نمایند. بدلیل شرایط توپوگرافیکی حاکم بر روستا، زمین های مناسبی برای کشاورزی در خفر وجود ندارد اما خفر دارای سطح وسیعی از باغات میوه شامل آلوزرد، آلوسیاه، زردآلو، سیب و گردو است که خارج از بافت مسکونی روستا و در امتداد نهرهای جاری از قله های دنا قرار گرفته اند. تعداد معدودی از مردم خفر در کنار باغداری به کندوداری نیز می پردازند و مرغوب ترین عسل را تولید می نمایند. معمولاً کندوها در ارتفاعات 3000 متری که در فصل تابستان پوشیده از گل و سبزه می باشند، نگهداری می شوند.

سفر به روستای سرسبز خفر (جهنم سفید)گردشگری سبب تنوع مشاغل در خفر شده، عده ای به عنوان راهنمای کوهنوردی مشغول به کار هستند و گروه های مختلف کوهنوردی را به قله های مرتفع دنا هدایت می نمایند، برخی از اهالی خفر خانه های خود را در اختیار مسافران قرار داده و برخی نیز از طریق راه اندازی قهوه خانه و رستوران درآمد خود را افزایش داده اند.

روستای خفر مبدا صعود به 14 قله از قله های رشته کوه دنا می باشد و بنابراین سالانه، پذیرای کوهنوردان داخلی و خارجی بسیاری است که در چهار فصل سال به قلل رشته کوه دنا و از جمله بلندترین قله رشته کوه زاگرس یعنی قاش مستان(4435 متر) صعود می نمایند. برای حرفه ای ها علاوه بر قلل دنا، غار یخ در ارتفاع 3850 متری از سطح دریا، غار کیخسرو، یخچال زندان، آبشار پی دنی، دیواره نوردی، پرنده نگری و رصد حیوانات وحشی از جمله جاذبه های گردشگری خواهند بود.

خفر در محدودۀ ذخیره گاه زیست کرۀ دنا واقع شده و بخشی از پوشش عظیم گیاهی این ذخیره گاه را تشکیل میدهد، لذا در سفر به خفر از تنوع گیاهی موجود در طبیعت آن نباید غافل ماند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای خفر و دسترسی به آن می‌توانید از مسیر اصفهان به سمت نطنز و پس از عبور از حنا به روستای خفر خواهید رسید. طول مسیر حدود 700 کیلومتر بوده و شما در کنار بازدی از روستای خفر از دیگر دیدنی های روستا همچون آبشار خفر، تنگه دناآسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه‌های پرآب که از دو سمت روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می‌ریزند، بازدید کرد.

سفر به روستای سرسبز خفر (جهنم سفید)

آبشار خفر معمولاً انتخاب اصلی بیشتر گردشگران روستای خفر می باشد. دسترسی به آبشار خفر، از طریق یک جاده خاکی به موازات رودخانه و از میان باغ های روستا و سپس مقداری کوهپیمایی امکان پذیر است. حدود 90 دقیقه تلاش برای رسیدن به آبشار خفر نیاز خواهد بود، اما ارزشش را دارد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «سفر به روستای سرسبز خفر (جهنم سفید)»

دیدگاه خود را بنویسید