معرفی روستای دوان ، ماسوله استان فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای دوان در شمال کازرون در ناحیه‌ای کوهستانی با آب و هوایی مطبوع و دلنشین قرار گرفته است.روستای دوان از روستاهای با قابلیت گردشگری در استان فارس است که در 9 کیلومتری شمال شهر کازرون در دامنه کوه دوان قرار دارد.پیشینه این روستا به 2000 سال قبل می‌رسد و معماری سنتی و زیبای آن، دوان را به یک دهکده منحصر بفرد بدل کرده است.دوان بر اساس شرایط محیطی منطقه، به‌ علت واقع شدن در دامنه‌ی کوه شیبی تند با معماری پلکانی دارد و حدود 1500 نفر جمعیت را در خود جا داده است.این روستاکه از جاذبه های گردشگری کازرون میباشد،را به «ماسوله استان فارس» می‌شناسند.

معرفی روستای دوان ، ماسوله استان فارس

مردم در این دهکده زیبا، گویشی خاص از نظر آوا واژگان و ساختار زبان دارند، که این گویش بازمانده یکی از لهجه‌های فراموش شده فارسی میانه و از شاخه جنوب غربی است.

صنایع دستی دوان شامل صنایع بافتنی سبد، گیره، زنبیل و صنایع گلی شامل خمره، تنور گلی، دیگ گلی و ابزار و وسایل سنگی مانند هاون سنگی، آسک و بام غلطان، صنایع چوبی شامل تیشه، داس، چرخ چاه و ابزارهای مورد استفاده در منازل مانند سیرکوب، تیر نان پزی، گهواره چوبی و هم چنین صنایع پوستی وچرمی را می‌توان نام برد.

معرفی روستای دوان ، ماسوله استان فارس

جاذبه های روستای دوان

بقعه علامه دوانی (بقعه شیخ عالی):بنای بقعه علامه دوانی در مرکز روستا و به مساحت 230 متر مربع از مصالح سنگ وگچ ساخته شده است.جلال الدین محمد اسعد صدیقی کازرونی مشهور به علامه محقق دوانی از دانشمندان شیعه ومتخصص در کلام، حکمت وعرفان، تفسیر و طبیعیات است که بیش از 60 کتاب در علوم مختلف عقلی و نقلی نوشته شده که دلیل بر احاطه وی بر علوم اسلامی متداول آن زمان بوده است.

معرفی روستای دوان ، ماسوله استان فارس

حمام تاریخی دوان:حمام تاریخی دوان (موزه محلی) حمام قدیمی دوان متعلق به دوره قاجاریه و در قسمت شرقی روستا قرار گرفته است. این حمام در سال 1387 با حمایت دهیاری و شورای اسلامی دوان و با کمک خیرین روستا به صورت کامل مرمت و به موزه محلی دوان تبدیل شده است.

تاکستان‌های پلکانی:از جمله جاذبه‌های طبیعی وگردشگری این روستا تاکستان‌های پلکانی آن است که بخش وسیعی از کوهپایه‌های منطقه را در بر می‌گیرد، این تاکستان‌ها به عنوان باغات دست ساخته بشر دارای تاریخی هزار ساله هستند.

معرفی روستای دوان ، ماسوله استان فارس

طبق آمارهای موجود سطح زیر کشت انگور دوان 2000 هکتار بر آورد شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید