بنر هدر

معرفی روستای گلیان ، ماسوله خراسان شمالی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای گردشگری گلیان در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شیروان واقع شده است که به حق و بدون اغراق با توجه به مناظر زیبای خانه های مسکونی مطبق آن می توان آن را ماسوله خراسان شمالی نامید.این روستا از طرف شمال به روستای ملا باقر و از طرف جنوب به روستای استخری و بلقان و از شرق به زمينهای مزروعی فاروج و از غرب به روستای برزلی محدود می گردد.این روستا دارای آب وهوای نیمه خشک سرد کوهستانی بوده که منجر به شکل گیری حیات وحش وطبیعت زیبا ودل انگیزی در روستا شده است.

معرفی روستای گلیان ، ماسوله خراسان شمالی

روستای گلیان در دره ای واقع شده که دو قلعه بالاي ده ساخته اند.يکی اين طرف دره و يکی آن طرف قلع ای بسيار مستحکم و بزرگ و قديمی است که به قلعه موسی خان معروف است.اين قلعه دهنه ای را که از سمت کوه اسفراين می آمد حفظ و نگهبانی می کرد در بالای دو کوه مشرق و مغرب از هر طرف به فاصله 1500ذرع سه برج ساخته شده است که دهنه شمالی اين دره که منتهی باغات است معلوم نيست که به چه واسطه محفوظ بوده است.قلعه داشته يا سنگری بسته است.آب رودخانه که از گليان جاری است و به طرف شيروان روان ميباشد و منبع آن روستای استخری است .

در گليان مقبره و بقعه معتبری است معروف به مقبره بابا توکل وسعت بقعه 6متر و مصالح به کار رفته د رآن از سنگ و گچ بوده و از قرار معلوم بابا توکل ازمشايخ ،عرفا و مرتاضين بوده است و در شمال مقبره بابا توکل امير شمس الدين محمد بن نظام الدين ولی بيگ مدفون بوده سنگ قبر او را اهالی از زير آوار قبه بقعه خرابه بيرون آورده ،شسته وپاک کرده و بر مزار قبر بابا توکل نصب کرده اند که امروزه اثری از آن باقی نمانده است.

بابا توكل گليانی از فضلا، مشايخ، علما و رياضيدان قرن چهارم هجری قمری بود كه از استادان مدرسه نظاميه بغداد تلمذ كرده و سال فوت اين عالم بزرگوار را 12 ربيع الثانی 368 هجری قمری ذكر كرده اند.

موسیقی دانان معروف استان خراسان شمالی خانواده های همراه بخشی، ولی نژادها به ویژه استاد مسلم کشور شادروان سلطان رضا بخشی و حسین بخشی ولی نژاد و … از اهالی روستای گلیان بوده اند.

معرفی روستای گلیان ، ماسوله خراسان شمالی

روستای گردشگری گلیان یکی از قراء بسیار قدیمی شیروان است که مقبره بابا توکل، مسجد جامع قدیم، تاسیسات پرورش ماهی قزل آلا، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود.

اقتصاد گليان شيروان در مرحله اول بر كشاورزی و باغداری و در مرحله دوم بر دامداری متكی است كه محصولات عمده آن گندم، جو، كشمش، پياز و سيب زمينی و گردو است و اولين آبادی شهرستان می باشد كه دارای چندين موسسه پرورش ماهی قزل آلا است كه حتی صادرات خارج از شهرستان را هم دارد.

از دیگر صادرات این آبادی زیبا و سحر آمیز صنایع دستی، قالیبافی و گلیم است.

این روستا با وجود منظره زیبا و کوهستانی و چشمه سارهای آب سرد دایمی در جاده جدید شیروان به اسفراین قرار گرفته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید