بنر هدر

زیارتگاه پیر نارکی ، یکی از قدیمی ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر تاریخی یزد همواره مهد شکل‌گیری آیین زرتشت و محل سکونت پیروان این آیین بوده است.در این میان یکی از قدیمی ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران، زیارتگاه پیرناکی است که در شهر مهریز یزد قرار دارد.این زیارتگاه از جاذبه های مهریز،از سه طرف با کوه تیجنگ محصور شده است و در بین دره گیگون و دره زنجیر قرار دارد.در دره‌های زیارتگاه پیرناکی نیز یک چشمه آب جاری به چشم می‌خورد که طراوت خاصی به منطقه بخشیده است. محبوبیت این زیارتگاه در بین زرتشتیان و ایرانیان به قدری است که هر ساله گردشگران و پیروان آیین زرتشت را از نقاط مختلف ایران راهی سفر به مهریز می‌کند.

زیارتگاه پیر نارکی ، یکی از قدیمی ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران

تاریخچه پیر نارکی

در زمان حمله پارسیان به ایران، زربانو از پارس به یزد که مرکز حمله دشمنان بوده می‌گریزد اما درمی‌یابد که یزد نیز مورد حمله قرار گرفته، بنابراین به کوهی در “دره زنجیر” رسیده و در خواست تا در کوه پناه بگیرد اما کوه او را در پناه خود نپذیرفت و به همین دلیل زرتشتیان تا این زمان نیز به این کوه سنگ می‌زنند.

در آن هنگام مردی نیز با چارپای خود از آن مسیر می‌گذشته اما او نیز به درخواست نازبانو برای یاری به وی توجهی نمی کند و این شاهزاده یزدی به کوه “گیگون” ‌ می رود و از کوه گذر می کند و در دامنه کوه نارکی درخواست یاری از پروردگار می کند.

در این هنگام کوه وی را در خود پناه می دهد و از آنجا چشمه ای در خشکی روان می شود. شب هنگام مسافری خسته که از آنجا گذر می کرده، در آن جایگاه استراحتی می کند، به خواب رفته و در خواب نازبانو به وی سفارش می کند که زیارتگاهی را در آنجا بنا دهد.

زرتشتیان در این روز که مصادف با زمان پناه دادن کوه به زربانو است در این جایگاه گردهم می آیند و به اوستا خوانی و یزشن خوانی و شادی شادمانی می پردازند.

زیارتگاه پیر نارکی ، یکی از قدیمی ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران

موقعیت جغرافیایی پیرنارکی

پیرنارکی در 58 کیلومتری جنوب شرقی یزد در دامنه کوه غربی بلندی به نام “تجنک” نزدیک دره‌ زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون قرار دارد.ساختمان این زیارتگاه شامل اتاقی است که پذیرای دلهای گرم زیارت‌ کنندگان زرتشتی است و در بیرون این اتاق مکانی برای شستشوی دست و صورت در نظر گرفته شده است. خارج از دری که این دو محل را در بر می ‌گیرد، ساختمانهایی به نام خیله از دهش خیراندیشان ساخته شده است.این خیله‌ها برای ماندن چند روزه زیارت ‌کنندگان پیش ‌بینی شده ‌اند.این آیین هر سال از 12 مرداد که به روز “سروش ایزد” معروف است به مدت پنج روز با حضور پیروان این کیش برگزار می ‌شود.

زیارتگاه پیر نارکی ، یکی از قدیمی ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران

مراسم های پیرنارکی

در این مراسم که پنج روز به طول می انجامد علاوه بر نیایش و برپایی آیینهای مختلف مذهبی، جشنها و جشنواره هایی نیز برگزار می شود و علاقمندان حاضر در این مکان در مسابقات مختلفی از جمله نقاشی، شعر، عکس، خوشنویسی و مسابقات ورزشی شرکت می کنند.در این روز همچنین دانشجویان و دانش ‌آموزان موفق، زوجهای جوان، خیران زرتشتی، شهدای این کیش و … معرفی و تجلیل می ‌‌شوند.

از جمله زیارتگاه‌ های زرتشتیان می‌توان پارس بانو، هریشت اردکان، قعله اسدان یزد، چک‌چک اردکان،‌ نارستانه و … اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید