سی و سه پل ، پلی زیبا از شاهکارهای معماری صفوی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اصفهان و ایران است. این پل از شاهکارهای معماری صفوی و از مشهورترین پل‌های ایران است.سی و سه پل از دیرباز مورد توجه اهالی و بازدیدکنندگان شهر اصفهان قرار داشته است. رود مهم زاینده‌رود از زیر سی و سه پل می‌گذرد. در زیر طاق‌های سی و سه پل در کنار آب روان زاینده‌رود رسم آوازخوانی و تجمعات شبانه همواره برقرار بوده‌است.در ساعات عصر منتهی به شب، این طاق‌ها صداهای زیادی را به میزبانی می‌پذیرند. امروزه زاینده رود کم آب، این پل و جاذبه‌های آن را تحت تأثیر قرار داده است و زیبایی تاریخی این پل در صورتی که به مسائل آن رسیدگی نشود رفته رفته سر به نیستی می‌گذارد.

جاذبه های گردشگری اصفهان ، نصف جهان

سی و سه پل، پلی به طول ۲۹۵ متر و ۳۳ دهانه است. وجه تسمیه نام آن، همان تعداد دهانه‌هاست. عرض این پل ۴ متر است و هر روزه قدوم زیادی مهمان این گذرگاه هستند. این پل به دستور الله‌وردی خان، در دوره صفویه ساخته شده‌است و محل برگزاری جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنه اصفهان بوده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۱۱۰ به عنوان یکی از میراث ملی ایران ثبت شده است.

این پل چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می‌کند. نقل است که در گذشته این پل ۴۰ چشمه داشته است و به همین خاطر به پل چهل چشمه نیز شهرت دارد.نام دیگر آن نیز در گذشته «پل جلفا» بوده است. چرا که از طریق پل به جلفای اصفهان راه می‌یابی. روی پل برای گذر اسب‌ها و کناره‌های پل راه برای عبور پیاده بوده است. به علاوه علت ساخت پل هم وصل کردن چهارباغ کهنه عباسی به چهار باغ بالا بوده است. سی و سه پل از همان دوران گذشته نیز محل اجتماع شعرا و بزرگان شهر بوده است.

در طرفين پل معبر باريک مسقفی است که در سراسر طول پل ديده می شود. سی و سه پل دارای يک پياده رو برای گردش در بالا و يک پياده رو در پايين است. پياده رو پائين گذرگاه مسقفی است که ميان پايه های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ايجاد شده است. از گفتنیهـا دربـاره سـی و سـه پـل اينـکـه در دوران صـفـويه جـشـن «آبريزان» يا «آبريزکان» در کنار زاينده رود و در نزديکی اين پل برگزار می شده است. در اين جشن که در سيزده تيرماه هر سال برگزار میشد مردم با پاشيدن آب و گلاب به روی يکديگر در اين مراسم شرکت می کرده اند. شاه عباس اول به طورى كه مورخان و سياحان خارجى نوشته‏اند در هر حال در جشن آبريزان شركت مى‏كرد. اگر در اصفهان بود در كنار زاينده رود، مقابل سى و سه پل و اگر در مازندران بود در كنار درياى خزر، و گاهى روى پل سى و سه چشمه برگزار مى‏كرد. به فرمان شاه عباس بر سر پل مراسم گلریزان صورت میگرفت و گلهای فراوان در راه شاه و همراهان او ریخته میشد. در عید نوروز هفت شبانه روز جشن و پایکوبی روی این پل برگزار میشد و مردم اصفهان این پل را چراغانی میکردند که نمای بسیار زیبایی را به وجود می آورده است.

سی و سه پل ، پلی زیبا از شاهکارهای معماری صفوی

ناتوانی سی و سه پل در جلوه گری

چندین سال است که مجموعه تاریخی ارزشمند اصفهان که در واقع نمادی از این شهر و ایران عزیزمان در تنها دنیا می باشد حال خوشی ندارد و دیگر رود زاینده رود که نشان جریان زندگی در این شهر بود از حرکت باز ایستانده است. بسیاری از جلوه گری های این مجموعه که عبارت بود از قایق سواری مردم در زاینده رود یا نشستن بر کنار رود و تماشای وارونگی پل های بی نظیر این مجموعه بر روی آب همگی از بین رفته و آن حال و هوایی که نسل های قبل از اصفهون نصف جهون داشتند را نمی توان حس کرد.  با این که این روزهای سی و سه پل زخم های زیادی بر تن دارد اما همچنان گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مجموعه ارزشمند تاریخی می آیند تا با آن ابراز همدردی بنمایند. امیدواریم تا این مجموعه تاریخی همانند گذشته زیبایی و شکوهمندی خودش را بدست بیاورد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی در سی و سه پل کافی و وافی است. دسترسی به رستوران و بوفه و همچنین دستشویی و امکان تردد معلولین با ویلچر هم وجود دارد. اگر می‌خواهید در اینجا اقامت داشته‌باشید، اقامتگاه‌های کوچکی در این ناحیه برای مسافران و گردشگران مهیا شده است.

سی و سه پل ، پلی زیبا از شاهکارهای معماری صفوی

دسترسی به سی و سه پل در اصفهان

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

به منظور دسترسی به سی و سه پل در اصفهان اگر با خودروی شخصی خودتان به این شهر رفته اید که باید بگوییم برای رسیدن به این پل مطابق با آدرسی که برای شما در بالا ذکر کرده ایم مسیر را دنبال کنید و آن برسید.اگر هم که اتومبیل شخصی ندارید و اگر با وسایل نقلیه عمومی به این جاذبه ی تاریخی رفته اید می توانید اتوبوس، مترو و تاکسی هایی که در این شهر وجود دارند نیز استفاده کنید و به سمت این سی و سه پل در اصفهان بروید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید