بنر هدر

بهترین غذاهای سنتی اصفهان ( قسمت اول )

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اصفهان از جذاب ترین شهرهای های ایران است، شهری که به  نصف جهان معروف است و در آن جاذبه هایی بینظیری مثل مساجد، پل ها و باغ های تاریخی انتظارتان را می کشد، جاذبه هایی که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند.این شهر با اصالت مثل تمام شهرهای دنیا، بنا بر نوع اقلیم، مواد غذایی قابل دسترس و شیوه‌ی زیست مردمش، غذاهای محلی و سنتی خاص خودش را داشته که از قدیم تا به امروز از خوردنی‌های محبوب مردم این دیار بوده است. طبخ و شیوه‌ی پخت بعضی از غذاهای اصفهان امروزی‌تر شده و بنا به سلیقه و ذائقه‌ی مردمان امروز، به شهروندان اصفهانی ارث رسیده است. محبوبیت بسیاری از این غذاهای خوشمزه‌ی نصف جهان، از مرز این شهر گذاشته و مردم شهرهای دیگر را هم شیفته‌ی خود کرده است.

غذاهای اصیل نصف جهان

1_ بریون یا بریانی

بی شک معروف ترین غذای نصف جهان بریان یا همان بریونی است. این غذا ظاهری شبیه به همبرگر دارد.

ترکیبات بریانی:

از ترکیب گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد گوسفند، ادويه اصفهانی، پياز، نمک، دارچین و فلفل و زردچوبه تهیه می شود. در اصفهان برای پخت بریانی تابه های مخصوص با اندازه های مشخص وجود دارد اما می توان آن را در تابه های معمولی هم درست کرد. برای تزیین بریونی روی آن دارچین، گردو، خلال بادام، کنجد و… می ریزند و با نان سنگک و سبزی تازه می خورند. البته در کنار این غذا معمولا آبگوشت هم سرو می شود که باید نان در آن خرد و نوش جان کنید.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

2ـ کاله جوش یا کله جوش

کله جوش غذایی ساده و بی دردسر است و می توان گفت در سفره همه ایرانی پیدا می شود اما اصل و ریشه آن متعلق به مردم قشقایی و مناطق اطراف اصفهان است.

مواد اولیه:

برای پخت کله جوش از موادی مثل کشک، نعنا خشک، پیاز، گردو، روغن، نمک و فلفل و سایر ادویه ها استفاده می کنند. این غذا را اصولا با نان تازه سنگک ترید می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

3ـ حلیم بادمجان

این غذا هم مانند کله جوش در تمام ایران طبخ می شود اما خوب است بدانید که ریشه آن به شهر زیبای اصفهان بر می گردد و در اصل از غذاهای سنتی اصفهان است.اگر بخواهید حلیم بادمجان حسابی کش بیاید بهتر است از گوشت گردن استفاده کنید.

مواد اولیه حلیم بادمجان:

برای تهیه حلیم بادمجان از موادی مثل برنج، لوبیا سفید، گوشت، بادمجان، پیاز و نعنا داغ، کشک، نمک و فلفل استفاده می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

4ـ قیمه ریزه نخود چی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شهر اصفهان قیمه ریزه نخود چی است. در گویش محلی به آن قیمه نخود چی نیز گفته می شود.

مواد اولیه:

برای تهیه قیمه ریزه علاوه بر گوشت و آرد نخودچی از پیاز داغ، نعنا خشک و انواع ادویه ها استفاده می کنند و بعد از آن که ریزه ها را حسابی سرخ کردند آن ها را داخل مایع رب و پیاز داغ می اندازند تا پخته شود. قیمه ریزه را می توان با نان یا برنج سرو کرد.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

5ـ یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

یکی از غذاهای ساده و در عین حال مقوی اصفهانی، غذایی با نام محلی یخنی لوبیا یا همان گوشت و لوبیا است که از غذاهای اصفهان محسوب می‌شود و طعم دلچسبی دارد.

ترکیبات یخنی لوبیا:

برای تهیه یخنی لوبیا از گوشت (ترجیحا دنده)، سبزیجاتی مثل تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و انواع ادویه استفاده می شود. اگر می خواهید نمونه اصیل و اصفهانی آن را درست کنید بهتر است سبزیجات را درسته داخل غذا بریزید! یخنی لوبیا را معمولا با ترشی، سبزی و نان تازه سرو می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

6ـ پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری همان طور که از نامش پیداست از دانه ماش و کلم قمری تهیه می شود.

مراحل تهیه پلو ماش قمری:

برای تهیه این غذا ابتدا ماش را جداگانه با آب می پزند بعد به صورت جداگانه گوشت گوسفند و پیاز و ادویه را تفت می دهند و به آن قمری رنده شده و سبزی پلویی اضافه می کنند. در مرحله بعد برنج را آبکش کرده و ترکیب به دست آمده را به همراه ماش، لایه لایه میان برنج می ریزند و دم می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

7ـ ماش و قمری

اشتباه نکنید! این همان پلو ماش و قمری نیست، ماش و قمری یک غذای حلیمی شکل است که با نان سرو می شود. برای تهیه ماش و قمری ابتدا گوشت گوسفند و ماش را جداگانه می پزند. بعد از نیم پخت شدن گوشت، کلم قمری رنده شده را به آن اضافه می کنند و به مدت 10 دقیقه روی حرارت قرار می دهند. در مرحله بعد سبزی (تره، جعفری، شنبلیله و مرزه) و برنج را به مخلوط قبل اضافه می کنند و مجدد 20 دقیقه آن را می پزند و کم کم ماش را اضافه می کنند. آب مواد که تقریبا بخار شد آن را می کوبند و سپس سرو می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

8ـ کوفته شویدباقالی

یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان کوفته شوید باقالی است. این کوفته مانند سایر کوفته ها تهیه می شود و طرز پخت خیلی متفاوتی ندارد. بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

9ـ یخمه ترش

یخمه تُرُش از آن دست غذاهای سنتی و قدیمی اصفهان که این روزها کمتر طبخ می شود.

مراحل پخت:

رای پخت این غذا ابتدا گوشت گوسفند را با زردچوبه و آب می پزند، وقتی گوشت نیم پز شد، آلو، بِه و برگه زردآلو را به آن اضافه می کنند تا کمی نرم شوند،. سپس برنج را به باقی مواد اضافه می کنند و می گذارند تا آب آن بخار شود. در مرحله بعد مخلوط را می کوبند و هسته آلوها را از آن جدا می کنند. بعد از کوبیدن مواد، به آن شکر می زنند و دوباره روی حرارت می گذراند تا شکر آب شود. شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان شیرینی غذا را کم و زیاد کنید، همچنین می توانید به جای شکر از شیره خرما استفاده کنید.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

10ـ نخود آب

یکی از غذاهای محلی اصفهان که به دلیل مواد تشکیل دهنده ویژه، از خواص بسیاری برخوردار بوده، نخود آب است.

مواد لازم نخود آب:

مواد اصلی تهیه این غذا نخود بوده و برای طبخ آن نخودی که از قبل در آب خوابانده شده را با نمک، فلفل و زردچوبه پخته و سپس به آن کمی آرد اضافه می کنند.

نخود آب را معمولا با آبغوره و یا سرکه میل کرده که از این رو با نام نخودآب غوره نیز شناخته می شود.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

11ـ تاس کباب

تاس کباب یکی دیگر از خوراک هایی ست که در اکثر شهرهای ایران پخته می شود اما گفته می شود اصالت آن اصفهانی ست.

شیوه طبخ:

برای طبخ تاس کباب از گوشت (ترجیحا دنده گوسفندی)، پیاز، هویج، سیب زمینی، بِه، روغن، نمک و ادویه استفاده می کنند. طرز تهیه تاس کباب به این شکل است که ابتدا مواد را لایه لایه داخل قابلمه می چینند و روی آن آب می ریزند تا کاملا پخته شود. تاس کباب را می توان با نان یا پلو سرو کرد.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

12ـ کباب مشتی یا کباب زردک اصفهان

یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم اصفهانی کباب مشتی است، غذایی شبیه کتلت اما کمی شیرین!

مراحل پخت:

برای تهیه این غذا از موادی مثل گوشت چرخ کرده، پیاز، زردک (زردک یا جزر همان هویج ایرانی ست که فصل برداشت آن در زمستان است) و یا هویج خام رنده شده، آرد نخودچی و ادویه جات استفاده می کنند. بعد از آن که مواد گفته شده را خوب ورز دادند مانند کتلت یا کوکو، آن را در روغن سرخ می کنند. سپس به کباب ها ترکیب ملس سرکه و شیره را اضافه می کنند تا بجوشد و به خورد کباب ها برود. می توانید به جای سرکه شیره از شکر، آب و زعفران حرارت دیده استفاده کنید.

 

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

13ـ شله بریان با زیره ، طعمی که شما را به یاد اصفهان می‌اندازد

در بین غذاهای اصفهان تنوع بالایی وجود دارد و مقوی و کامل بودن ارزش غذایی، از ویژگی‌های همه‌ی این خوشمزه‌های محلی است. یکی از این غذاهای بسیار مقوی، شله بریان با زیره است که بافتی نرم و کوبیده شده دارد و طعمی محبوب و دوست داشتنی در اصفهان محسوب می‌شود.

مراحل پخت شله بریان با زیره:

برای تهیه‌ی این غذا گوشت دنده گوسفندی را روی شعله می‌گذارند تا با پیاز، آب، زردچوبه، نمک و فلفل بپزد و بعد به آن برنج نیم دانه خیس خورده را اضافه می‌کنند تا با شعله کم آتش طبخ شود. در نهایت با اضافه کردن زیره سیاه آسیاب شده، طعم این ترکیب فوق‌العاده را کامل می‌کنند. این مخلوط لذیذ بعد از پخته شدن، حسابی کوبیده می‌شود تا آماده‌ی سرو شود.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

14ـ به پلو اصفهانی، طعمی متفاوت در غذا

اگر به‌دنبال یک پلوی محبوب در بین غذاهای اصفهان هستید، به پلو یکی از خوشمزه‌ترین پیشنهادها است.

مراحل آماده سازی:

صفهانی‌ها به را به شکل ورقه‌ورقه شده سرخ می‌کنند و در ظرفی جداگانه گوشت را به همراه پیاز و آب می‌پزند. بعد از این‌که گوشت پخته شد، نمک، فلفل، آلو و زعفران را به آن اضافه می‌کنند تا در نهایت طعم‌های مواد این مخلوط بی‌نظیر با هم ترکیب شوند و آب گوشت تمام شود. لابه‌لای برنج آبکش شده گوشت، آلو و به را قرار می‌دهند تا در نهایت این مواد با برنج دم بکشد و آماده‌ی سرو شود.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

15ـ کله گنجشکی

یکی از غذاهای سنتی اصفهان که در کمترین زمان ممکن آماده می شود، سر گنجشکی و یا همان کله گنجشکی است.

مواد لازم: 

این غذا با ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه، رب، روغن و ترخون خشک شده با یکدیگر، طبخ می شود و معمولا آن را با نان سرو می کنند.

بهترین غذای سنتی اصفهان(مرحله اول)

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید