بقعه محمد بن جعفر طیار از مهم‌ترین زیارتگاه‌های دزفول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آستانه متبرکه محمد بن جعفر طیار (ع) در فاصله پنج کیلومتری شهر دزفول ،در شهرکی به این نام قرار دارد و یکی از زیارتگاه های مهم شهرستان دزفول و خوزستان شمالی به شمار می رود.صاحب بقعه فرزند جعفر طیار برادر امام علی علیه السلام و داماد امام علی علیه السلام (شوهر ام کلثوم) و یکی از فرماندهان سپاه اسلام بوده است.

بقعه محمد بن جعفر طیار از مهم‌ترین زیارتگاه‌های دزفول

آرامگاه داراى گنبدى ۱۲ ترك است كه با كاشى سبز رنگ ساده و يكرنگ تزئين شده اند، اين گنبد با حاشيه بندى كاشى هاى ترك ها و نقش و نگار هندسى و حاشيه سياه رنگ و لچكى سفيد و نقوش منظم و قرينه سازى ساخته شده است.ورودى آرامگاه از سمت شمال است و داراى دو شبستان در طرفين مقبره است.ضريح مقبره در قديم چوبی بوده است ولی در سال های اخير ضريحی فلزی نصب شده است. آرامگاه در وسط باغ بزرگی احداث شده و در اطراف آن آرامگاه هايی از اشخاص و شخصيت های دزفول وجود دارد. در اطراف هر يك از ايوانهاى اطراف بنا دو غرفه و پلكان وجود دارد.طاقهاى غرفه ها و ورودی هاى پلكان با تكه كاشيهاى سبزرنگ تزئين شده اند قرار گيری آرامگاه در ميان درختان كهنسال و سرسبز كُنار جلوه و آراستگى خاصى دارد.

بقعه محمد بن جعفر طیار از مهم‌ترین زیارتگاه‌های دزفول

دو درخت كنار روبروی آرامگاه وجود دارد كه قدمتی يكی از آنها به ۸۰۰ و ديگری به ۷۵۰ سال می رسد. دو مناره گلدسته ازنوع مناره هایى كه بر فراز طاق ورودى بنای آرامگاه ساخته اند بر روى سردر حياط نيز با كاشيهاى آبى رنگ وجود دارند. در كنار اين ورودی ۴ درخت قديمی كنار قرار دارد كه به «چهار خواهر» معروفند.در ميدان جلوى ديوار قديمی باغ تعدادى كنار سرسبز و كهنسال بر زمينهاى چمنى سايه انداخته اند كه محل نشستن و تفرج مردم است.با طرح های توسعه محوطه بقعه محمد بن جعفر ورودی قديمی آن در وسط محوطه فعلی قرار گرفته است و از قدمت بنا حكايت می كند.در فضای باز حياط جلوی بقعه حوض زيبا و بزرگی وجود دارد.

در خصوص تأييد وجود اين بقعه در شهرستان دزفول در كتاب تذكره الاخيار و مجمع الابرار مطالبی آورده شده و عبداللطيف خان شوشترى نيز در مورد محمد بن جعفر(ع) گفته است:در جنگ فتح شوشتر، محمدبن جعفر طيار به سختی زخمی شده بود و در بازگشت به دزفول دعوت حق را لبيك گفته و در آنجا در خارج شهر مدفون شد.

در حال حاضر اين بقعه يكی از جاذبه های گردشگری و زيارتی دزفول به شمار می رود و مردم زيادی از سراسر استان و شهرستان دزفول به خصوص در فصل بهار از اين مكان زيارتی ـ سياحتی بازديد می كنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید