مسجد جامع خوزان از بناهای تاریخی و مذهبی خمینی شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد جامع خوزان مسجدی است چهار ایوانی در محلی به همین نام در شهرستان خمینی شهر در استان اصفهان است. مسجد جامع خوزان یکی از جاذبه‌های تاریخی خمینی شهر است که توجه توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

مسجد جامع خوزان از بناهای تاریخی و مذهبی خمینی شهر

تاریخچه

گفته می شود قبل از احداث مسجد امکان وجود آتشکده ساسانی در محوطه وجود داشته است که بعد از ورود اسلام به خوزان به مسجد تبدیل شده است، شیوه معماری آن را به قرن هشتم هجری نسبت می دهند و آثار فعلی و تزئینات آن به عهد صفویه نسبت داده می شود.

قدح موجود در آن به سنه 1108 ه.ق وقف گردیده است.

در سال 1068 ه.ق (دوره صفویه) تغییرات و الحاقات به آن صورت گرفته که از جمله آن ها مناره و گلدسته است.
در دوره قاجار شبستان ضلع غربی مسجد گسترش یافته است و تعمیر شده است که ایوان های چهارگانه آن با هم قرینه اند.

مسجد جامع خوزان از بناهای تاریخی و مذهبی خمینی شهر

توصیف

مسجد جامع محله خوزان، از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان است که دارای پیشینه ای هفتصدساله می باشد. این مسجد کهن که هنوز هم ارزش های معماری و زیبايی های در و دیوارو فضای معنوی خود را حفظ کرده، به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده است. بر روی این اثر معماری پربها در دوران صفوی، تغییرات زیادی انجام گرفته و قسمت هايی به آن افزوده شده است. از آن جمله می توان به مناره و گلدسته و ایوان جنوبی آن اشاره کرد. نقش های تزيینی با نقوش گل و بوته و اسلیمی های زیبا در زیر و نیم طاقی های ایوان اصلی صحن نیز از دیگر مواردی است که به آن اضافه شده است. این مسجد یک بار دیگر دستخوش تغییرات در معماری خود شده است، در این مرحله بیت الشتاء یا شبستان زمستانی در ضلع غربی آن گسترش یافت و تزيیناتی همچون مقرنس کاری، گچبری، تزئینات کاشی کاری و ستون های تراشیده شده به آن افزوده شد.

این بنای با ارزش و نفیس در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و با همکاری امام جماعت مسجد پس از تهیه نقشه های معماری و تعمیرات اساسی به شماره۱۷۶۱به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید