جاذبه طبیعی و زیبای منطقه گردشگری گلیل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه گردشگری بکر گلیل که در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان شیروان و در نوار مرزی ایران با جمهوری ترکمنستان واقع شده با داشتن دره ها و چشمه های سارهای فراوان در حقیقت بهشت گمشده ایران است.
واژه گلیل به دو معنی تفسیر می شود اول اینکه گل ایل(گلیل) بوده به علت اینکه عشایر و ایلات از زیبایی و سرسبزی آن برای کشت و تغذیه احشام بهره بوده و دوم آنکه نام خاصی بوده که گلیل بیگ سرداری از اکراد بوده که گویا در مکان فعلی دشت گلیل با ازبک ها به جنگ پرداخته و نام وی را بر این موضوع نهاده اند.

البته گلول یا کلول هم می گویند که کلول بیگ اردلانی هم معروف می باشد.

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه گردشگری گلیل

در گذشته نه چندان دور گلیل به صورت یک جنگل انبوه بوده و منطقه تحت گلیل نیز چمنزاری از انواع گون ها بوده که دشت گلیل دارای اماکن تاریخی و باستانی است از جمله آن ها قلعه قدیمی ‹خلیفه› که محل اسکان اعراب بوده که گوم عرب ها هم می گویند و بعدا به شهر بابا عرب عشق آباد کوچیده اند.

ییلاق گلیل یکی از شکارگاه های طبیعی مردم شیروان است و هوای سرد در تابستان، مراتع و جنگل این منطقه که یکی از ییلاق های عشایر دامدار می باشد از ویژگی های این منطقه است.

این منطقه که از جاذبه های گردشگری شیروان میباشد،با توجه به دارا بودن ویژگی های خاص طبیعی از جمله جنگل های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، اولین بار در ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید آن زمان، منطقه حفاظت شده اعلام شد.

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه گردشگری گلیل

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.
مقبره امام زاده زکریا(ع) در ارتفاعات کوه ذکریا و قدمت آن از دیگر نشانه های قدمت شهر یا قلعه و دشت گلیل امروزی است، علاوه بر آن وجود مزارات مختلف و ناشناس، اسامی خاص، آثار مکشوفه از آن دشت دلالت بر تاریخی بودن آن حدود دارد.
دریاچه سد گلیل شیروان از دیگر چشم اندازهای زیبای این منطقه بوده و آرامگاه زکریا از نوادگان امام هفتم(حضرت موسی کاظم) در یکی از قلل مرتفع گلیل از دیگر مکان های دیدنی زیارتی این منطقه گردشگری است.

گونه های گیاهی گلیل و کوه های مجاور سرو کوهی، درخت کرکاو، درخت چوک، درخت رشک، زرشک، قسنی، گزموک، خاکشیر، آلبالوی وحشی، ترشک، کرنگ، قیاق، خیاردک، چرمیش یا گولک و … تنوع زیستی جانوری و گیاهی زیاد، چشمه های متعدد و دره های عمیق و زیبا زمینه فعالیت های علمی پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم نموده اند.

جاذبه طبیعی و زیبای منطقه گردشگری گلیلچشمه های این منطقه شامل گزگزوگ، کلاته، سرخدار، آب باغ، قرابل ، چاه کوه تنبل و بروفندیل علم و زیندانلو از جمله آن ها می باشد.
هوای سرد در تابستان مراتع و جنگل این منطقه که یکی ازییلاق های عشایر دامدار شیروان می باشد، ییلاق گلیل یکی از شکارگاه های طبیعی مردم شیروان است پوشاک گرم در تابستان یکی از وسائل ضروری این منطقه گردشگری است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه طبیعی و زیبای منطقه گردشگری گلیل»

  1. خوب تاریخ رو به نفع اکراد تحریف می کنید. لطفا حداقل یکبار کتب معتبر تاریخی رو مطالعه کنید ریشه های قوم کرمانج رو بررسی کنید که آیا فرهنگ اولیه شون، چی بوده آیا در محل سکونتگاه اولیه این عزیزان که غرب بوده از این فرهنگ و لباسهاشون و… چیزی پیدا می کنید و در ثانی فرهنگ و لباس و غذای اقوام شرقی ( ترک) رو جستجو کنید و بی طرفانه ببنید این فرهنگ و لباس و غذاها و موسیقی و …به کدوم یکی تعلق داره.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید