بنر هدر

موزه آینه و روشنایی یزد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه آینه و روشنایی در شهر یزد و در خیابان کاشانی یزدی، در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده است و درست مانند کوشکی در باغ است. این موزه که در بین اهالی مردم شهر یزد، به قصر آیینه نیز شهرت دارد یکی از جاهای دیدنی یزد میباشد.

موزه آینه و روشنایی یزد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

در این محوطه، حیاط بسیار بزرگی با یک استخر وسیع در وسط آن وجود دارد.خود ساختمان دارای اتاق های اینه کاری شده ای که رو به استخر هستند و راهر روهایی تور در تو است.تاریخ ساخت این بنا به دوران پهلوی اول برمی گردد.

در واقع قصر آیینه یزد در سال ۱۳۲۰ توسط فقردی به نام صراف زاده ساخته شد تا از آن به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده شود.

موزه آینه و روشنایی یزد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

خانه ی صراف زاده در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شد.در مورد معماری و نمای ساختمان آیینه باید گفت که دکور آن تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است.این ساختمان دارای اتاق های متعدد؛ شاه نشین، حوضخانه و سرویس است.در همه ی اتاق ها، تزیینات زیبایی از گچبری و نقاشی به چشم می خورد و همچنین در قسمت هایی هم آیینه کاری شده است.پنجره های قصر آیینه یزد بصورت مشبک و با شیشه های رنگی هستند و درهای موزه هم چوبی اند.

موزه آینه و روشنایی یزد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

زمانی که وارد محوطه داخلی موزه‌ی آیینه و روشنایی می‌شوید باید از راهروهای تودرتویی که در آنجا وجود دارند گذر کنید و به اتاق‌های این مجموعه برسید، و از گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و آیینه‌کاری‌های زیبای این اتاق‌ها که به دستان هنرمندان خوش ذوق ایرانی مزین شده دیدن کنید. در موزه آیینه و روشنایی در کنار معماری و تزیینات منحصر به فرد آن، اشیا و آثار تاریخی زیادی را به نمایش گذاشته‌اند، به طوری که بازدیدکنندگان و گردشگران در بازدید از این موزه غرق در زیبایی‌های آن می‌شوند.

در موزه آینه چه ببینیم؟

در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه و چندین شیء برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، انواع و اقسام چراغ ها، انواع کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است.از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند. قدیمی ترین شیء که در این موزه می توانید بیابید پیه سوزهای متعلق به دوره حکمرانی ساسانی است.

موزه آینه و روشنایی یزد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

این موزه در خیابان آیت‌الله کاشانی شهر یزد و روبروی پارک هفتم تیر قرار دارد و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 عصر برای بازدید عموم باز است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید