موزه موسیقی ایران یکی از پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران 

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه موسیقی ایران یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران به شمار می‌رود. جایی که نه تنها برای دانشجویان و علاقه‌مندان به موسیقی، بلکه برای هر فردی که به هنر و فرهنگ ایرانی علاقه دارد بسیار جذاب خواهد بود.

موزه موسیقی از جاهای دیدنی تهران،در سال ۱۳۸۸ با حضور اساتید و بزرگان عرصه موسیقی و مسئولین افتتاح و مدیریت آن به علی مرادخانی از فعالین عرصه موسیقی کشور سپرده شد.

موزه موسیقی تهران کجاست؟

در نزدیکی میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان موزه، پلاک ۹، خانه‌ای با حیاطی سرسبز و معماری بسیار زیبا قرار دارد که همان موزه موسیقی ایران است. این خانه زیبا و قدیمی در سال ۱۳۵۱ به عنوان خانه‌ای مسکونی ساخته شده بود و در سال ۱۳۸۲ به زیبایی بازسازی شد تا ساختمان موزه موسیقی تهران شود. موزه موسیقی ایران حدود ۳۶۵۰ متر وسعت و زیربنایی حدود ۱۴۰۰ متر مربعی دارد. حیاط و فضای سبز دلگشای موزه از همان بدو ورود حسابی حالتان را جا می‌آورد. کافی‌شاپ موزه هم در محوطه قرار دارد و جان می‌دهد برای اینکه در فضای دلچسبش استراحت کنید. معماری هنرمندانه ساختمان موزه و نورپردازی چشم‌نوازی که در هنگام غروب ساختمان را باشکوه‌تر جلوه می‌دهد هم از دیدنی‌های دیگر موزه موسیقی است. اما همه این‌ها بخش بسیار کوچکی از جذابیت‌های موزه موسیقی ایران است.

موزه موسیقی ایران یکی از پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران 

بخش های مختلف موزه

سالن های موجود در موزه با هدف شناساندن بهتر و ارائه اطلاعات دقیق در مورد سازهای موجود در این موزه به تفکیک نوع ساز، به سه بخش سازهای بادی، سازهای کوبه ای و ساز های زهی تقسیم بندی شده است.

سالن سازهای نواحی مختلف ایران: این سالن در طبقه همکف موزه قرار دارد. سازهای موجود در این سالن به سه بخش عمده ساز های بادی، سازهای زهی و سازهای خود صدا طبقه بندی شده اند.

سالن ساز های کوبه ای: که در طبقه همکف قرار دارد نیز، شامل ساز های کوبه ای “پوست صداهای یک طرفه” و “پوست صداهای دوطرفه” از اقصی نقاط ایران است که جهت بازدید مشتاقان موسیقی ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

سالن ساز های سنتی: این سالن در قسمت بالای همکف ساختمان اصلی موزه دایر است.

گنجینه: بخشی از موزه به سازها و متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقی دانان و پژوهشگران صاحب نام در عرصه موسیفی اختصاص یافته که جایگاه حائز اهمیتی در موسیقی ایرانی داشته اند.

نمایشگاه  تجهیزات ضبط و پخش: در این بخش به معرفی و نمایش روند تکمیل صنعت ضبط صدا و موسیقی به همراه نمونه هایی از اشیاء و ادوات این صنعت پرداخته شده است.
این تجهیزات با گذر از صنعت استوانه های فنوگراف، دستگاه های ضبط و پخش، صفحات گرامافون و بعد از آن نوار های مغناطیسی تا نوار های کاست را در بر می گیرد. در این مجموعه نمونه هایی از انوع دستگاه های فنوگراف، گرامافون کوکی، برقی، باطری دار و قابل حمل و مخصوص اتومبیل، نمونه هایی از دستگاه ضبط صفحات گرامافون تا نمونه هایی از دستگاه های ضبط سیمی و ریل کوچک و بزرگ، ضبط و پخش کارتریج و نوار کاست وجود دارد.

موزه موسیقی ایران یکی از پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران 

آرشیو صوتی و تصویری: آرشیو صوتی تصویری موزه هم بخش مهم و پرارزش دیگری از موزه موسیقی ایران است. این بخش که به همت کارکنان خوش‌ذوق موزه هر روز پربارتر می‌شود، شامل آرشیو صوتی تصویری زنده‌یاد محمد علی گلشن ابراهیمی است که با سال‌ها تلاش جمع‌آوری و سپس به موزه موسیقی تهران اهدا شده است. به این گنجینه بزرگ، هر روز مجموعه‌های ارزشمند دیگری نیز اضافه می‌شود. مسئولین موزه به مردم عادی و علاقه‌مندان به موسیقی پیشنهاد می‌کنند که اگر مجموعه‌ای نفیس و ارزشمند از موسیقی ایرانی در اختیار دارند به موزه اطلاع دهند تا موزه مجموعه را به صورت دیجیتال آرشیو کند. این بخش موزه مجموعه عکس‌هایی قدیمی و ارزشمند از هنرمندان این عرصه را هم دارد که بسیار دیدنی است. آرشیو ۴۲ هزار ساعت آثار صوتی و ۲۰ هزار قطعه عکس قدیمی نتیجه این تلاش‌ها تا به امروز است.

موزه موسیقی ایران یکی از پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران 

کتابخانه: کتابخانه موزه موسیقی به عنوان بخش تخصصی، با گنجایش تقریبا سی نفر فعالیت خود را همزمان با افتتاح آن آغاز کرد. طبق برنامه ریزی، این کتابخانه به طور عام در زمینه “هنر، ادبیات و تاریخ ” و به طور خاص در زمینه “موسیقی” کتاب های خود را جمع آوری کرده است تا علاقمندان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان رشته موسیقی بتوانند در تکمیل رساله ها و پایان نامه های خود، از منابع موجود استفاده نمایند.

در حال حاضر این کتابخانه ۱۱۰۰۰ جلد کتاب دارد که ۹۰۰۰ جلد آن فارسی و ۲۰۰۰ جلد آن لاتین و مابقی آن منابع غیر کتابی و نشریات ادواری می باشد. در این راستا تعدادی کتاب های چاپ سنگی و مجموعه ای منحصر به فرد از دیوان شاعران پارسی گو نیز گردآوری شده است.

کارگاه ساخت ساز: از آنجا که روش چگونگی ساخت انوع ساز به عنوان یک فرایند مهم و تاثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع ساز های ایرانی در این موزه، در نظر گرفته شده است.
در این کارگاه، ساخت و مرمت ساز انجام می گیرد. در واقع افراد می توانند آغاز حیات یک ساز را از یک تکه چوب، تا لحظه ای که موسیقی با آن نواخته می شود را مرحله به مرحله از نزدیک مشاهده نمایند. یکی از برنامه های کارگاه این است که روی برخی الگو ها و احیای ساز های قدیمی کار شود که این امردارای بنیان پژوهشی می باشد. پاسخگویی به مراجعه کنندگان در زمینه ساخت سازها، کیفیت ساز، رفع مشکلات سازها، راهنمایی جهت خرید ساز و سوالاتی از این دست نیز در این بخش انجام می گیرد.

دیگر قسمتها

از دیگر قسمت های  مجموعه می توان به سالن اجرا، سالن روباز،  استودیو ضبط و اتاق تمرین اشاره کرد و در بیرون از ساختمان جهت رفاه بازدید کنند گان موزه فضایی به رستوران و کافه نیز اختصاص یافته است.

موزه موسیقی ایران یکی از پرجاذبه‌ترین موزه‌های فرهنگی تهران 

ساعت کار موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی ایران همه روزه به جز شنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز است. برای اطلاع از برنامه‌های جالب موزه موسیقی می‌توانید به سایت رسمی موزه موسیقی ایران به نشانی زیر مراجعه کنید و یا با تلفن‌های موزه تماس بگیرید.

تلفن: ۲۲۶۷۲۷۸۵

مسیردسترسی

برای رسیدن به این موزه ابتدا باید به میدان تجریش بروید. برای رسیدن به میدان تجریش می‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. کافی‌ است در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به میدان تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن – تجریش استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید