جاذبه گردشگری پارک جنگلی سرچشمه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پارک جنگلی سرچشمه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوانسار است.این پارک از جاذبه های خوانسار،با پهنه حدود ۱۵ هکتار در جنوب شهر در دامنه کوه خوانسار قرار دارد و طول سال و در فصل‌های مختلف پذیرای گردشگران از شهرهای استان ودیگر نقاط ایران است.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سرچشمه

وجود جنگل انبوه از درختان مختلف در دامنه کوه و جایگاه ها و سکوهایی که برای استراحت افراد و مسافران در نظر گرفته شده است بر زیبایی پارک ملی سرچشمه افزوده است زیبایی پارک به‌دلیل وجود چشمه‌‌های آب فراوان از جمله چشمه مرزنگوش (چشمه شترخون)، چشمه پیر که در جنب آرامگاه شیخ اباعدنان قرار دارد و همچنین وجود درختان مختلف در دامنه کوه و محل‌های استراحت و سکوهای ویژه مسافران است. چشمه اصلی تأمین کننده آب کشاورزی خوانسار بوده جوی‌های ۱۱ گانه خوانسار از آن بهره‌مند می‌شوند این پارک به عنوان منطقه نمونه گردشگری برگزیده شده است.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سرچشمه

سرچشمه خوانسار در سال‌های اخیر دچار کاهش شدید جریان آب شده است وفور چشمه ها در دره خوانسار عامل پیدایش این سکونتگاه به صورت روستایی کوچک و سپس تکامل و گسترش آن در ادوار مختلف بوده است. در قدیم در اطراف شهر چشمه های زیادی وجود داشته است. قسمت علیای رودخانه خوانسار از یک طرف و از سویی دیگر گسترش شهر با جهتی جنوبی ، شمالی به موازات رودخانه نیز بیانگر اهمیتاز جمله علل جایگزینی شهر در محل فعلی امکان دسترسی بیشتر به آب رودخانه خوانسار و چشمه های واقع در شمال مقر اولیه شهر به ویژه چشمه های واقع در محل سرچشمه بوده است. استفاده بیشتر از رودخانه و چشمه های پر آبی همچون چشمه های پیر ، کرکخان ، شترخان و مرزنگوش شرایط مساعد را جهت رشد و توسعه بیشتر مهیا ساخته اند و نقش منابع آب در توسعه و تکامل شهر خوانسار می باشد.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سرچشمه

امکانات تفریحی پارک سرچشمه

این پارک سه فضای بازی مجزا برای کودکان و خردسالان دارد. کافی است به فضای بازی پارک نزدیک شوید تا شاهد شورو هیجان بازی بچه ها باشید.

حوالی پارک سرچشمه

پایین این پارک کوچه باغ ‌ها و خانه‌ های قدیمی شما را به گذشته‌ ها خواهد برد. شما می ‌توانید جریان زندگی را در خانه ‌های خشتی حوالی پارک ببینید. این کوچه باغ‌ ها با دیوارهای خشتی یا سنگچین قدیمی و درختان سربه ‌فلک کشیده که ارتفاع آنها چند برابر دیوارهاست از زیباییهای خوانسار است. کمی جلوتر از این خانه ‌ها، ایوان های قدیمی و پنجره‌ های رنگی، آسیاب آبی سرچشمه قرار دارد که مجموع همه این زیبایی ‌ها کنار هم شما را مسحور خواهد کرد.

شهرستان خوانسار در گذشته ۴۰ آسیاب آبی داشته است. این آسیابها در سالیان دور نقش بسیار مهمی در تهیه آرد به عنوان مهمترین بخش سبد غذایی خانواده‌ های خوانساری داشته است. در حال‌ حاضر یک آسیاب آبی در کل اصفهان فعال است. این آسیاب در خوانسار بوده و به خاندان نظری تعلق دارد. این خاندان میراث خود را سالیان سال حفظ کرده‌ اند. در محوطه آسیاب آبی با گل و گلدان‌ ها و اشیای قدیمی فضای روح انگیزی ایجاد شده است. این مجموعه و نحوه کار آسیاب آبی از جذابیت‌ های دیگر منطقه سرچشمه خوانسار است.

شما می‌ توانید ضمن دیدن آسیاب پای صحبت ‌های شگفت‌انگیز آقای نظری درباره تاریخچه آسیاب آبی بنشینید. تاریخی که نشان از قدرت و شکوه ایرانی دارد. گفته شده استفاده از انرژی آب را ایرانیها از رومی ها آموخته اند. زمانی که امپراتوری روم دو بار از ایران شکست خورد و سزار به اسارات ایران درآمد. در آن دوره سزار ۱۰ سال در قلعه‌ ای در شوشتر زندانی بود. در زمان ساسانی اگر اسیران به ایرانی ‌ها خواندن و نوشتن، هنر و صنعت یاد می دادند آزاد می ‌شدند. بنابراین رومی ها استفاده از انرژی آب را به ایرانیها آموختند و آسیاب آبی در ایران ساخته شد.

فضای داخلی آسیاب به سبک سنتی و با دکور چوب طراحی شده است. همچنین اشیایی قدیمی از این آسیاب در معرض دید گردشگران قرار دارد. تختهایی سنتی که فضای خوبی را برای پذیرایی از گردشگران و میهمانان ایجاد میکند. همچنین میتوان آرد سنجد، گندم و بذرهایی دیگر را با خیال راحت از این مجموعه خریداری کرد. اگر در فصل زمستان از این آسیاب دیدن کردید، لذت نوشیدن چای کنار شومینه هیزمی و گرمای لذت ‌بخش آن فضا را از دست ندهید.

در امتداد همین خیابان، حمام عمومی سرچشمه قرار دارد که همچنان دایر است. این حمام قدیمی با همان معماری سنتی گذشته پابرجا بوده و امکان بازید و استفاده از آن برای عموم آزاد است. این پارک با درنظر داشتن امکانات گردشگری پذیرای شما عزیزان از نقاط مختلف کشور است.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سرچشمه

آدرس:اصفهان، خوانسار، سرچشمه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید