پلاژ دریاچه دز یکی از جاذبه های اندیمشک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جزیره پلاژ سد دز یکی از جاذبه های اندیمشک است که ۲۳ کیلومتر از شمال این شهر فاصله دارد.

سد دز از سازه ‌های عظیم بتنی است که سال ۱۳۳۸ طی سه سال توسط مهندسین ایتالیایی روی رودخانه دز ساخته شد. گنجایش دریاچه زیبای پشت آن حدودا ۳/۳ میلیارد مترمکعب است و جزیره‌های کوچک و بزرگ مختلفی در آن شکل گرفته که پلاژ بزرگ‌ترین آن‌ها و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اندیمشک به شمار می‌رود.درون دریاچه جزیره های کوچک و بزرگی شکل گرفت که بزرگ ترین شان پلاژ است.

دریاچه سد دز یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است. این دریاچه از زمان ساختش تابه‌حال به‌عنوان محل مناسبی برای تفریحات آبی و قایق‌سواری مورد استفاده قرار گرفته است. در جزیره پلاژ هم مراکز تفریحی و ویلاهای بزرگی ساخته شده است تا گردشگران بتوانند به‌راحتی آنجا سکنی گزینند و از مشاهده مناظر طبیعی و بکر لذت ببرند.

پلاژ دریاچه دز یکی از جاذبه های اندیمشک

نکته جالب توجه اینجاست که منظره زیبای دریاچه سد دز در واقع در منطقه حفاظت شده چهل پا در دل کوه‌های تنگوان رشته کوه زاگرس قرار دارد و گردشگران در کنار سکونت در یک جزیره زیبا که پر است از درختان بادام کوهی، کنار، بلوط و انجیر، از دیدن منظره کوهستان و تنفس هوای دل‌انگیز آن هم تجربه بی‌نظیری از طبیعت خوزستان کسب می‌کنند. البته شنا کردن در دریاچه به خاطر حفظ امنیت جانی ممنوع است اما همان‌طور که گفتیم می‌توانید سایر تفریحات آبی و قایق‌سواری را امتحان کنید و از دیدن ماهی‌های غول پیکر و رنگارنگ دریاچه دز شگفت زده شوید.

پلاژ دریاچه دز یکی از جاذبه های اندیمشک

جزیره پلاژ سد دز برخلاف تصور عموم مسطح نیست بلکه تپه‌ها و کوه‌های کم ارتفاعی در آن وجود دارد که در کنارشان هم شاهد دره‌های زیبایی خواهید بود. تفریحات پلاژ تنها به دریاچه محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از همه امکانات طبیعی آن بهره ببرید. طبیعت گردان و ورزشکاران می‌توانند از صخره‌های بلند این مناطق بالا بروند یا حتی کایت‌سواری کنند.

پلاژ دریاچه دز یکی از جاذبه های اندیمشک

برای رفتن به سد دز از اندیمشک باید به جاده کمربندی اندیمشک وارد شده و بعد از وارد شدن‌ به جاده سد،تابلوهای نیروگاه دز را دنبال کنید.در بدو ورود به منطقه نگهبانی کارت اتومبیل شما را ثبت کرده و مبلغ کمی را بعنوان ورودی از شما دریافت میکند، پس از ورود به منطقه نیروگاه و حدود نیم ساعت رانندگی در جاده ای هیجان انگیز با دره ها ی زیبا و گلها و گیاهان کوهی و لاله های سرخ به تونل هایی میرسید که باید از آنها گذر کرد و کمی بعد به نقطه ای می رسید که نگهبانان شما را برای پارک کردن اتومبیلتان راهنمایی می کنند. و اینجا در واقع بام و یا تاج سد دز است.

از اتومبیلتان پیاده شوید ۱۰ قدم جلوتر بر روی تاج سد قرار میگیرید،با منظره ای از دریاچه پشت سد مواجه خواهید شد و وقتی پشت و جلوی سد را مقایسه می کنید به عمق ترسناک دریاچه پشت سد پی میبریدچنانچه کمی به آب نگاه کنید ماهی های غول پیکری را نیز در آب خواهید دید که بدنبال غذا هستند.

در نهایت چنانچه به این منطقه سفر کردید نقاط دیدنی بسیار زیبای دیگری نیز مانند دیدگاه های شماره یک‌ و دو ، کلیسا سانتاباربارا، دریاچه دز ، تفرجگاه قدیمی پلاژ سد دز ، قلعه اندمشن ، دره تنگوان ، کول سیاه در پایین دست سد ، منطقه حفاظت شده ی چهل پا همراه با گله های بسیار زیبای کل و بز و اهو و .. .. در فاصله ی نه چندان دوری از این سد عظیم وجود دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید