بنر هدر

پل بند لشکر ، از زیباترین چشم انداز های شهر شوشتر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

«پل بند لشکر»، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوشتر است که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد.پل بند لشکر نقش حیاتی در ارتباط بین شوشتر با آبادیهای جنوب آن داشته است.در انتهای ضلع شمالی برفراز صخره‌ ای كه ابتدای پل بند محسوب می‌ شود یك اتاقك صخره‌ ای به شكل چهارطاقی قرار گرفته كه ظاهرا قبل از اسلام كاربرد مذهبی (سمبل چهار عنصر مقدس آب، باد، خاك و آتش) و بعد از اسلام به نواقلی (اتاقك نگهبانی) تبدیل شده است.

پل بند لشکر ، از زیباترین چشم انداز های شهر شوشتر

در ضلع جنوبی پل بند بقایای سه آسیاب سنگی وجود دارد كه آرد مورد نیاز ساكنان محلات مجاور را تامین می نمود. در حدود دویست متر پایین ‌تراز پل بند لشكر، حصار باروی قدیمی به نام قلعه نظامی خرم قرار دارد كه شاید در نامیدن این پل به لشكر بی‌ تاثیر نبوده است. (دو دیوار ممتد از این قلعه نیز در پشت كارخانه صنایع غذایی مجید دیده می شود.) پل بند لشكر سیزده دهانه آبرو دارد. (چندی پیش سه دهانه در ضلع جنوبی آن زیر خاك مدفون شده بود که اكنون بیرون آورده شده‌ اند.)

این سازه‌ی تاریخی با مصالحی چون ماسه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دارای طولی بالغ بر ۱۲۴ متر است. ارتفاع این پل در قسمت‌های مختلف، متغیر است اما به طور میانگین دارای بلندایی حدود ۸ متر و ۳۵ سانتی‌متر است.

در دوران حکومت صفویان پل بند لشکر مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، به همین دلیل طاق‌ها و نوع ساخت آن‌ها متعلق به این دوره است. پل بند لشکر روی نهر داریون احداث شده است. این سازه‌ی ارزشمند ایران کهن که در گذشته شوشتر را به یکی از شهرهای مهم به نام «عسکر مکرم»، متصل می‌ساخت و یکی از دروازه‌های شوشتر به حساب می‌آمد.

هنگام قدم زدن اطراف این پل تلفیقی زیبا از طبیعت، تاریخ و معماری گذشتگان را می توان به نظاره نشست.در سال های اخیر راه اندازی یک مجموعه تفریحی و خدماتی در جوار این پل تاریخی بر رونق گردشگری آن افزوده و باعث شده تا در این ایام میزبان گردشگرانی از سراسر خوزستان برای گذراندن تعطیلات پایان هفته باشد.یکی از جالب ترین ویژگی های این مجموعه گردشگری اختلاف دمای چشمگیر مجموعه با فضای بیرون است که این اختلاف دما گاهی به بیش از هفت درجه سانتیگراد نیز می رسد.عبور رودخانه از دل این مجموعه کم نظیر و راه اندازی سیستم های خنک کننده و مه پاش دلیل اختلاف دمای چشمگیر این مجموعه با فضای بیرون به ویژه در شب هنگام است.همسایگی این مجموعه گردشگری با بقعه متبرکه امامزاده عبدالله، صفای گشت و گذار در این مکان را دو چندان کرده و باعث شده تا گردشگران در این مجموعه سفری سیاحتی و زیارتی را رقم بزنند.

پل بند لشکر ، از زیباترین چشم انداز های شهر شوشتر

آثار کشف شده

در جریان مرمت پل لشکر توسط توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، دو گور اشکانی در کنار پایه ‌های پل کشف شد.

حکایت نام بند لشکر

کلمه لشکر فارسی شده کلمه عسکر است و بسیاری از مورخین معتقدند نام عسکر برگرفته از عسکر مکرم فرمانده سپاه عرب (اسلام) است که در هنگام محاصره شهر رستم کواز(رستم خباز) که در جنوب شوشتر در جای فعلی روستای بندقیر که دارای قلعه و باروی بسیار مستحکمی بوده واقع شده بود، اردوگاهی نظامی ایجاد می کند و بعلت طولانی شدن محاصره، سربازان عرب درون این اردوگاه مستقر می شوند. با پیروزی سربازان عرب و وارد شدن آنها به درون شهر، این اردوگاه تخلیه شده و بعد از بازگشت اعراب، افراد محلی در این اردوگاه مستقر شدند و کم کم این اردوگاه تبدیل به یک شهر بزرگ بنام عسکر مکرم، که همپای شهرهای مهمی چون اهواز و شوشتر بود، شد. ساکنان این شهر در ساختن بادبان های ابریشمی و مقنعه شهرت بسیار یافتند. با توجه به قرار گرفتن این شهر در جنوب شوشتر، راه عسکر مکرم از طریق پل بند لشکر برقرار می شد و به همین دلیل این پل بند به نام لشکر معروف شده است. این پل به همراه بقعه امام زاده عبدالله از زیبا ترین چشم انداز های شهر می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید