پل شهرستان اصفهان از قدیمی‌ترین پلهای زاینده رود

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از قدیمی‌ترین پلهای رودخانه زاینده رود، پل شهرستان اصفهان است. این پل جزو بناهای تاریخی و مشهور اصفهان است، که در 4 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. بعضی از مورخان و باستان شناسـان بنیاد آن را به زمـان هخامنشی و ساسانی نسبت داده‌اند، ولی ساختمانهای روی پل از نمونه معماری اســلامی ـ دیلمی و سلجوقی متأثر شده است.

پل شهرستان اصفهان از قدیمی‌ترین پلهای زاینده رود

از نظر معماری و قدمت زمان ساخت، در مجموعه پل‌های قدیمی فقط پل‌های دزفول و شوش‌تر با آن برابری می‌کنند. در زمان‌های قدیم این پل به نام گی و بعد از اسلام به جی و سارویه شهرت داشت و نظر به نزدیکی به قریه شهرستان به این نام نیز شهرت یافت.‌گاه این پل را جسر حسین نیز می‌نامیدند که بـه علـت وجود مقبره آجری کوچکی به نام شاهزاده حسین در نزدیکی آن است. و نسب او را چنین می‌گویند: حسین بـن زید بن حسن بن علی.
پل شهرستان در دوره دیالمه و سلاجقه تن‌ها پل مهم زاینده رود در داخل اصفهان و پل ارتبـاط جنـوب و شـمال شهر بود و دروازه جنوبی شهر را شامل می‌شد. طول این پل ۱۰۵ متر و عرض آن ۵ متر و دارای ۱۲ دهنه بزرگ هلالی شکل دهانه‌های فوقـانی و تحتـانی می‌باشد. پایه‌های پل بر روی سنگ‌های طبیعی کف رودخانه استوار گردیده است و مصالح پایه‌ها و بدنه از سنگ و ساروج بوده و در تاق‌ها آجر به کار رفته است. شاه نشین شمالی پل به نظر مـی رسـد که محلی بـرای دریافت عوارض از کاروانانی بوده که از روی پل برای رفتن به شهر شیراز عبور می‌کردند و حتی می‌توانسته جایگاهی برای اسکان بزرگان در هنگام جشن آب پاشان بوده باشد.

پل شهرستان اصفهان از قدیمی‌ترین پلهای زاینده رود

این پل در طول تاریخ بر اثر طغیان ‏هاى مکرر زاینده رود ویرانی هایی صورت گرفته است که مرمت شده است. آثار مرمت، به خاطر ناهمگونى قوس هاى طاق مشخص مى ‏باشد. احتمالا پل، در دوران آل بویه، سلجوقى و صفوى، مورد مرمت کلى قرار گرفته است. اهمیت پل که تا دوران صفوى، راه اصفهان به شیراز از فراز آن مى گذشت، محرز مى ‏باشد. اما برخی علاوه بر عبور و مرور، پل شهرستان  را یک پل جنگی و نظامی می دانند که از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان، در مجموعه پل های قدیمی ایران است که فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری می ‌کنند.

علت آن که این پل شهرستان نامیده می شود این است که در روستایی به همین نام در شرق اصفهان واقع شده است.

پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شهرستان اصفهان از قدیمی‌ترین پلهای زاینده رود

در کنار بازدید از معماری منحصر به‌فرد پل شهرستان به قدم زدن در اطراف این پل بپردازید و با گرفتن عکس‌های جذاب از این منظره تماشایی، یادگاری به‌یادماندنی را با خود به خانه ببرید. حین گشت‌وگذار در پیاده‌روهای سنگ فرش شده‌ی این منظره می‌توانید نمایی دیگر از چشم‌انداز طبیعت را با قدم زدن بر روی پل شهرستان ببینید. از دیگر جاهای دیدنی اصفهان که در بازدید از آن می‌توانید به تماشایش بروید مرقد الراشد بالله خلیفه عباسیه است که در چند قدمی پل شهرستان دیده می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید