بنر هدر

خیابان چهار باغ عباسی یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران و یکی از جاهای دیدنی اصفهان، چهار باغ عباسی اصفهان است که هر چند امروزه از عظمت و شکوه آن چیز زیادی باقی نمانده، ولی در زمانی نه چندان دور،  مورد توجه هنر دوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل بوده است. چهار باغ عباسی در حال حاضر بین دروازه دولت و سی‌وسه پل قرار دارد.

خیابان چهار باغ عباسی یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران

قدمت این خیابان به دوران حکومت شاه عباس یکم می‌رسد و امروزه به سه بخش چهار باغ پایین، چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا تقسیم می‌گردد. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا یادگار دوران سلطنت شاه عباس اول هستند، یعنی سال 1000 هجری قمری. مابقی این خیابان در عصر رضاشاه پهلوی به آن اضافه شده است. چهارباغ پایین از امتداد چهارباغ عباسی شروع می‌شود تا شمال شهر می‌رسد. چهارباغ عباسی از یک سو از سی‌و‌سه پل شروع شده و تا حوالی دروازه دولت امتداد می یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع شده و تا دروازه شیراز (میدان آزادی) امتداد یافته است.

خیابان چهار باغ عباسی یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران

در گذشته از میان این خیابان یک جوی آب عبور می‌کرد که تا زاینده‌رود جریان داشت و در محل‌هایی حوضچه‌هایی هم ساخته شده بود. در زمان صفویه تمام طول خیابان تا حاشیه رودخانه را باغ‌های باشکوه و پرجلالی پر کرده بودند که برای ساخت عمارت، به بزرگان و امیران تعلق گرفته بود، ضمن اینکه مردم عادی هم اجازه و حق تفریح و خوش‌گذرانی در باغ‌ها و استفاده از محصولات آن‌ها را داشتند. امروزه نیز هنوز باغچه‌ها و گل‌های این خیابان نشان از سرسبزی آن زمان چهارباغ دارد.
اما در بین کل خیابان چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی لطف دیگری دارد، این خیابان یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان است و جزو آن دسته از دیدنی های اصفهان به شمار می‌رود که کمتر کسی در سفر به اصفهان از دیدن آن چشم‌پوشی می‌کند. تقریباً معروف‌ترین جاذبه های شهر را می‌توان در فاصله‌ی کمی از آن دید.

جاذبه های گردشگری اصفهان ، نصف جهان

این خیابان که تا چندی پیش محل عبور و مرور خودروها بود، امروزه با تصمیم شهرداری اصفهان سنگ‌فرش شد و به پیاده راهی زیبا و دل‌انگیز تبدیل شده است که قدم زدن در آن به خصوص در نیمه اول سال حس و حالی دلپذیر دارد؛ گویی در باغی سرسبز قدم می‌گذارید.

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و … : خيابان چهارباغ عباسی يک مرکز تجاری و تاريخی در قلب شهر اصفهان است که دارای همه امکانات شهری است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید