جاذبه تاریخی کلیسای ارامنه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کلیسای ارامنه آبادان، کلیسای گاراپت مقدس یا کلیسای سورت گاراپت آبادان شهرتی جهانی دارد، چرا که کلیسایی است در همسایگی مسجدی به نام مسجد امام موسی بن جعفر (ع) (مسجد بهبهانی ها) که آن را به نمادی از گفت و گوی بین ادیان و صلح و دوستی میان پیروانشان تبدیل کرده است.کلیسای گاراپت مقدس ابادان در دوره پهلوی یعنی در سال 1336 ساخته شده و با نمای سپید و معماری زیبایش توجه مسافرین خوزستان گردی را به خود جلب می‌کند.

جاذبه گردشگری کلیسای ارامنه

در گذشته دو کلیسای دیگر به نام کلیسای کریستوفر (واقع در منطقه بریم، ساخته شده در سال 1306 شمسی و متعلق به پروتستان‌ها) و کلیسای آشوری (واقع در فلکه الفی ساخته شده در سال 1329 خورشیدی متعلق به آشوریان) در آبادان وجود داشت که البته امروزه وجود ندارند. البته که حضور مسیحیان در آبادان به ورود انگلیسی‌ها به این شهر باز نمی‌گردد.ابن بطوطه جهانگرد معروف قرن هشتم هجری آبادان را شهری پر از مسجد، معبد و رباط دانسته بود و اسطخری هزار سال پیش آن را شهری مسلمان اما با حضور ادیان مختلف دیگر معرفی نموده بود.

این کلیسا بزرگترین تالار اجتماعات ارامنهء مقیم آبادان محسوب می گردیده است.کلیسا در روزهای دفاع مقدس نیز همچون مساجد شهر یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان به شمار می آمد.بعد از پایان جنگ تحمیلی بازسازی کلیسا که 40 درصد آسیب دیده بود از سال 75 شروع و در سال 78 پایان یافت و مجددا در این سال و با حضور اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان، دکتر کوریون پاپیان، مهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و نیز تنی چند از مسوولان محلی و 400 میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.

جاذبه گردشگری کلیسای ارامنه

کلیسای سورت گارپت ابادان چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ دارد که با چوب ساخته شده‌اند و دو گنبد مخروطی‌اش جنس الومینیوم دارند. گنبد کوچکتر در قسمت انتهای کلیسا قرار گرفته که مخصوص ناقوس بوده است و دیگری بر ساختمان اصلی آن قرار دارد.
پیش از جنگ تحمیلی بین یکهزارو700 تا دو هزار خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند که پس از جنگ تعداد کمی از آنان به آبادان بازگشتند.
ارامنه آیین های مذهبی خود را در طول سال شامل روز 25 دسامبر، تولد حضرت عیسی (ع)، مراسم ژانویه و آغاز سال میلادی، 6 ژانویه مراسم غسل تعمید برگزار می کنند و در روزهای یکشنبه نیز آیین عبادت انجام و ناقوس کلیسا به صدا درمی آید و گروهی سرود مذهبی می خوانند و کشیش نیز برای عبادت کنندگان دعا و نیایش می خواند.
شاید برخی بیندیشند که حضور این همه مکان مقدسه در شهر آبادان ریشه در صنعتی بودن این شهر و حضور بیگانگان در یک قرن اخیر داشته باشد، اما با نگاهی به پشت سر و آنچه که در کتب گذشتگان بر جای مانده در می یابیم که حضور این همه ادیان در این شهر باستانی ریشه در هزاره های پیشین دارد: ابن بطوطه جهانگرد مسلمان که در قرن هشتم هجری از این شهر دیدن نموده به وجود مساجد، معابد و رباطهای بسیار در آبادان اشاره دارد و اسطخری در بیش از هزار سال پیش این شهر را شهری مسلمان با حضور پیروان بسیار از سایر ادیان معرفی می کند.

جاذبه گردشگری کلیسای ارامنه

کلیسای کاراپت اکنون یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان و جاهای دیدنی آبادان است که در سفر به این شهر نباید از دست داد.

این کلیسا در ساختمان مدرسه ملی ادب، ابتدای خیابان زند جنب مسجد بهبهانی ها قرار گرفته است.این اثر در ۹ اردبیهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید